Conform unor noi prevederi, remedierea se poate solicita si dupa expirarea garantiei
Comerciantii care nu vor asigura repararea sau inlocuirea produselor defecte, aflate in garantie, in termen de 15 zile de la solicitarea cumparatorului, vor fi sanctionati cu amenzi cuprinse intre 5.000 si 25.000 lei. Aceasta prevedere intra in vigoare de la sfarsitul acestei luni. In Monitorul Oficial din data de 27 noiembrie a.c., a fost publicata Ordonanta de Urgenta 174/2008 privind modificarea si completarea unor acte normative ce vizeaza protectia consumatorilor, cu precizarea ca va intra in vigoare in 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial. Ordonanta de Guvern respectiva modifica, printre altele, Legea 499/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora si introduce un termen maxim – de 15 zile – in care vanzatorii vor fi obligati sa repare sau sa inlocuiasca produsele defecte aflate in garantie.
In prezent, Legea 449/2003 stabileste ca orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si consumator, raspunderea vanzatorului, in cazul lipsei conformitatii produselor, aparand intr-un termen de doi ani, calculat de la data livrarii produsului. Conform noilor modificari, orice reparare sau inlocuire a produselor trebuie facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord, in scris, intre vanzator si cumparator, luandu-se in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Totusi, perioada stabilita nu va trebui sa depaseasca 15 zile calendaristice de la data la care cumparatorul a adus la cunostinta vanzatorului lipsa de conformitate a produsului. De retinut, insa, ca nerespectarea acestei obligatii va fi sanctionata, conform modificarilor aduse, cu amenda cuprinsa intre 5.000 si 25.000 de lei. Mai trebuie mentionat si ca noul act normativ mai prevede ca in documentul de garantie trebuie sa se precizeze elementele de identificare ale produsului, termenul de garantie, durata medie de utilizare, modalitatile de asigurare a garantiei – intretinere, reparare, inlocuire si termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea si adresa vanzatorului, ca si pentru unitatea specializata de service.
Cea mai buna veste este insa aceea ca, in baza acestor modificari, se va putea pretinde remedierea sau inlocuirea unui produs si dupa expirarea garantiei. Concret, OUG 174/ 2008 stabileste ca, dupa expirarea acestui termen, consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea acelor produse care nu pot fi folosite in scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse aparute in cadrul duratei medii de utilizare. Asta in comparatie cu prevederile Legii 449/2003 care prevede ca raspunderea vanzatorului, in cazul lipsei conformitatii produselor, este valabila daca aceasta apare intr-un termen de doi ani, calculat de la livrarea produsului.
Acasă Realitatea zilei Vanzatorii care nu vor asigura repararea sau inlocuirea produselor defecte sunt pasibili...














