Ce nu s-a reusit la Bucuresti sau in alte mari centre culturale ale tarii, a fost posibil la Breaza. Intre 30 iunie si 27 iulie 2008, in statiunea prahoveana (mai exact, in cadrul Clubului de dans „Barna”, avand o dotare tehnica de specialitate unicat in tara) are loc primul workshop de balet din Romania („International Romanian Ballet Summer Workshop”). Pe langa nenumarati cursanti, provenind din 9 tari, au raspuns invitatiei, unii pentru prima oara, renumiti profesori si coregrafi de talie internationala. Mai multe amanunte legate de acest inedit eveniment cultural, puteti afla din dialogul purtat cu Monica Fotescu – Uta, principal dancer la Ballet Salzburg, unul dintre co-organizatori:
– Care este scopul organizarii acestui eveniment?
– Pe scurt, am dorit sa internationalizam actul cultural, sa dam posibilitatea studentilor si balerinilor profesionisti romani sa ia contact cu personalitati renumite in toata lumea in arta dansului. Ma refer, in primul rand, la Nanette Glushak – directorul Baletului din Toulouse – una dintre foarte putinii membri ai Trustului Balanchine, cel care are drepturile de a monta in toata lumea coregrafiile renumitului maestru rus Balanchine. In afara doamnei Glushak, la aceste cursuri ne predau profesori precum Zoltan Ravasz – de la Opera din Dortmund (Germania) – la baletul clasic, Massimo Gerardi – directorul unei companii de coregrafie din Koln – la dans modern si dans contemporan, Birgit Scheefer – coregraf din Koln – la street dance. Altfel spus, vrem sa stimulam tanara generatie de dansatori, intrucat pregatirea cu acesti maestri renumiti le va da o noua experienta, vor acumula un bagaj enorm de cunostinte la care altfel n-ar fi avut acces. De ce? Intrucat e foarte scump sa ajungi in strainatate pentru acest gen de stagiu. In acelasi timp, am dorit sa deschidem punti spre Romania si in sens invers, adica sa le aratam celor din strainatate ca si in Romania exista un nivel ridicat in arta dansului.
– Cati cursanti sunt si de ce ati ales Breaza?
– Sunt 40 de balerini, majoritatea romani, dar si din Germania, Irlanda, Belgia, Olanda, Japonia, Finlanda, Mexic si Noua Zeelanda. Unii sunt dansatori profesionisti sau elevi ai liceelor de coregrafie, dar sunt si cursanti care fac balet de placere, ca un hobby. In vacanta fiind, balerinii au venit aici pentru a se perfectiona. Caci, in afara de arta, baletul este un sport de performanta, iar balerinii trebuie sa aiba mare grija in vacanta sa-si mentina tonusul si elasticitatea musculara. Cu cat ai grija mai bine de corpul tau, cu atat iti prelungesti cariera. In secolul al XXI-lea, ca si in alte domenii, totul se schimba, progreseaza. Asa se intampla si cu baletul. Ca structura, balerinul nu mai este precum cel de acum 50 de ani. A fi balerin, azi, nu inseamna numai a dansa „Lacul lebedelor”, ci cu mult mai mult. El trebuie sa fie un dansator complex, care sa poata dansa de la baletul clasic (care este baza) pana la dansul modern, jazz & street dance, dans de caracter, afrodance s.a. In momentul in care cunoaste macar baza fiecarei ramuri de dans, atunci acesta se poate numi un balerin complex. La randu-le, coregrafii merg si ei cu un pas inainte, incercand lucruri noi de la, sa zicem, miscari de hip-hop sau de salsa pana la arte martiale sau step dance sau chiar figuri acrobatice. Revenind la intrebare, stagiul dureaza aproximativ o luna. La final, cursantii au oportunitatea de a arata publicului, in 3 spectacole de gala, experienta acumulata. Primul spectacol va avea loc, pe 24 iulie, la Casa de cultura „Geo Bogza” din Campina, apoi pe 25 iulie, la Opera din Brasov, iar pe 26 iulie – la Palatul National al Copiilor din Bucuresti. Pentru efectuarea acestui stagiu de pregatire, organizat impreuna cu Primaria Breaza si TVR 2, si care speram sa devina o traditie, cursantii platesc o taxa. Exceptie fac unii dintre balerinii romani care au primit burse de studii de la noi, achitand doar cazarea. De ce am ales Breaza? Pentru ca am dorit sa combinam arta dansului cu terapia pentru dansatori. Pe langa aerul foarte curat din aceasta statiune montana, profitam de posibilitatile terapeutice oferite de lacul sarat de la Telega, care ii ajuta pe dansatori sa previna accidentele etc.
– Dupa astfel de stagii isi gasesc toti balerinii o slujba?
– In tara este mai usor, in strainatate – mult mai greu. Nu suntem, inca, la nivelul lor de pregatire, iar ca sa ajungi intr-o opera, precum cea din Dortmund, ai nevoie de o mare experienta. Ca sa intri acolo ti se cere foarte mult: balet clasic, balet modern, nenumarate improvizatii. In plus, contractul ti se reinnoieste anual, daca faci fata, bineinteles, conditiilor cerute.
Dumitru CONSTANTIN














