Piata imobiliara ploiesteana a cunoscut si cunoaste un puternic regres, de la declansarea crizei economice. Asa se face ca, proprietarii care vor sa vanda acum o locuinta trebuie sa se inarmeze, inainte toate, cu multa rabdare. Si asta pentru ca, asa cum sustin reprezentantii unei agentii imobiliare, din Ploiesti, cererea pentru cumparare este din ce in ce mai mica, chiar daca preturile au scazut, in unele zone, chiar si cu 50%. „In Ploiesti, piata imobiliara a fost si este intr‑un continuu picaj. 2009 a fost un an sarac in tranzactii, iar 2010 se anunta a fi unul la fel de greu. Daca in 2007-2008 cererea a fost cu mult mai mare decat oferta, acum sunt proprietari care stau de mai bine de sase luni cu locuintele nevandute. Cauzele sunt insuficienta publicitate sau preturile mari pentru vremurile pe care le strabatem”, ne-a declarat Marian Bratu, patronul unei agentii imobiliare din Ploiesti. Acesta ne-a mai spus ca procesul de vanzare a unei locuinte e unul destul de complex, in aceste vremuri dificile. “Asa cum cumparatorii sunt imediat atrasi de un pret bun intr-o zona buna, vanzatorii trebuie sa inteleaga ca in aceasta perioada doar proprietatile foarte bine promovate vor avea succes”, a mentionat interlocutorul nostru. Vanzatorii sunt sfatuiti sa foloseasca simultan mai multe forme de promovare, dintre care internetul este cel mai important. “Sunt motoare de cautare pe internet care, pentru o perioada de 1-3 luni, pot ajuta vanzatorul prin postarea anuntului de vanzare pe prima sau pe primele cinci pagini, la orice cautare de acest gen. De exemplu, daca va cauta cineva pe google <
Conform interlocutorului nostru, sunt vanzatori care ar face orice pentru a-si vinde locuintele, si recurg la contractarea mai multor agentii imobiliare care sa le aduca clienti. Desi, la prima vedere, sansele vanzatorului de a incheia tranzactia cresc, efectul nu este cel scontat. “E mai bine sa apelezi la o singura agentie mare, cu expunere ridicata, decat la zece. Perioada de vanzare poate ajunge la o saptamana, comparativ cu o jumatate de an, daca eforturile de cautare ale clientilor sunt dispersate”, ne-a mai spus Marian Bratu. Si negocierea reprezinta un atu important. Daca fiecare vrea sa scoata cat mai mult din vanzarea proprietatii, de cele mai multe ori solicitarea unui pret mare duce la pierderea clientilor. Astfel, specialistii sustin ca, pentru a fi sigur de succesul tranzactiei, vanzatorul trebuie sa ceara „pretul corect”. „Vremurile cand un apartament situat la marginea Ploiestiului si fara imbunatatiri se vindea cu 60.000 de euro s-au dus. Oamenii trebuie sa fie constienti de faptul ca, acum, acelasi apartament poate costa 30.000 de euro. Criza ne-a afectat pe toti si, desi oricine isi doreste sa obtina cat mai multi bani dintr-o tranzactie, de cele mai multe ori cererea unui pret mare aproape anuleaza orice sansa de incheiere a tranzactiei. Cine vrea sa vanda trebuie sa puna pretul zonei, fie ca ii convine sau nu”, a mai precizat Marian Bratu.
Marius GHEORGHE