Inspectia Muncii si inspectoratele teritoriale de munca preiau atributiile care revin camerelor de munca din cadrul directiilor generale de munca si protectie sociala, conform prevederilor Legii nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, cu modificarile ulterioare, precum si atributiile inspectoratelor de stat teritoriale pentru protectia muncii stabilite de Legea protectiei muncii nr. 90/1996 si de alte acte normative in vigoare, avand urmatoarele atributii: controleaza aplicarea corecta si unitara a legilor si a altor acte normative care reglementeaza relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca, precum si protectia salariatilor care lucreaza in conditii deosebite; coordoneaza, indruma metodologic si controleaza activitatea inspectoratelor teritoriale de munca si a unitatilor infiintate potrivit art. 6 alin. (1); reprezinta Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, ca organ de specialitate, in relatii de cooperare internationala cu institutii similare; elaboreaza programele anuale de actiuni si de inspectie pentru implementarea politicii Ministerului Muncii si Protectiei Sociale in domeniu; elaboreaza metode si proceduri unitare de inspectie a muncii; controleaza respectarea criteriilor de incadrare a locurilor de munca cu conditii deosebite, evidenta acestora si modul de realizare de catre agentul economic a masurilor tehnico-economice pentru normalizare; organizeaza sistemul informational necesar activitatii proprii; gestioneaza veniturile realizate din consultanta, asistenta de specialitate si din alte prestari de servicii, calculate pe baza de tarife, taxe, comision, si alte venituri obtinute conform prevederilor legale; controleaza in limita competentelor modul de aplicare a prevederilor legale in domeniu, inclusiv la sesizarea oricarei persoane fizice sau juridice; elaboreaza anual propuneri pentru proiectul bugetului de stat pe care il inainteaza Ministerului Muncii si Protectiei Sociale spre aprobare.