Violeta Stoica

Anul acesta, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) are în vedere încheierea contractelor de prestări servicii de deszăpezire și de achiziție de material antiderapant pentru o perioadă de patru ani, urmând să fie parafate acorduri-cadru pe 48 de luni, care să fie, anual, “rupte” în contracte subsecvente.
În Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) au apărut deja, deși încă nu a venit nici măcar vara, anunțurile de participare pentru licitațiile destinate încheierii acordurilor-cadru în vederea deszăpezirii pe drumurile naționale și pe autostrăzile din România. Ieri, a fost publicat și anunțul referitor la întreținerea curentă pe timp de iarnă în perioada 2016-2020 pentru Direcția Regională de Drumuri și Poduri București, printre loturile acestei zone de acoperire fiind și Secția Drumuri Naționale Ploiești și autostrada A3 București-Ploiești.
În cei patru ani aferenți acordului-cadru,
CNADNR a estimat un cost de 35,2 milioane de lei fără TVA pentru drumurile naționale din Prahova și alte 22,2 milioane de lei fără TVA destinaţi autostrăzii A3.
Problemele din anii în care a fost nevoie de prelungirea unor contracte de deszăpezire din cauza întârzierilor la organizarea licitațiilor sau, în alte cazuri, din cauza anulării licitațiilor nu ar mai trebui să apară în următorii patru ani, dacă ar fi să punem bază pe faptul că va fi încheiat un acord-cadru pentru o perioadă de 48 de luni pentru deszăpezirea drumurilor naționale din Prahova, dar și pentru deszăpezirea autostrăzii A3 București-Ploiești.
Potrivit caietului de sarcini, prestarea serviciilor de deszăpezire pe drumurile naționale din Prahova ar putea fi efectuată începând cu data de 20 octombrie a fiecărui an și până la sfârșitul lunii martie a anului care urmează. Pe de altă parte, însă, având în vedere că activitățile de deszăpezire se vor efectua doar cu ordin de începere a prestării serviciilor, această perioadă ar putea fi decalată, în funcție de starea vremii.
În privința materialelor destinate combaterii zăpezii și a stratului de gheață de pe carosabil, la începutul lunii iulie vor fi organizate licitațiile pentru achiziția de sare, clorură de calciu și de produs ecologic pentru deszăpezire.
Soluțiile ecologice cu efect degivrant ar trebui, conform caietului de sarcini, să aibă efecte superioare celor obișnuite destinate deszăpezirii. Comparativ cu produsele chimice folosite în mod normal pentru înlăturarea zăpezii de pe carosabil, produsele ecologice ar trebui să se poată folosi până la temperaturi de minus 30 de grade Celsius, să aibă o mare capacitate de înmuiere, ceea ce, potrivit reprezentanților CNADNR, ar conduce la folosirea unei cantități reduse pe o suprafață mai mare de acoperire.
La nivelul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri București – care acoperă și județul Prahova – ar fi nevoie de o cantitate de minimum 500 de tone anual de produs ecologic destinat prevenirii și combaterii lunecușului, iar valoarea calculată la patru ani ar fi de circa 3,6 milioane de lei fără TVA, doar pentru DRDP București.