Pe DN1A se va putea circula pe patru benzi

Precum se cunoaste, Drumul National 1A (Ploiesti- Maneciu-Cheia – Brasov) este folosit, cu precadere in zilele de weekend, drept ruta alternativa la DN1 de catre soferii care doresc sa ajunga fie de la Brasov la Ploiesti sau Bucuresti, fie invers. Asa se face ca pe acest tronson de drum – avand o lungime de 100 km pe raza judetului Prahova – circula aproximativ 1.200 de autovehicule in 24 de ore. Pentru descongestionarea traficului rutier in zona respectiva, la solicitarea primarilor din localitatile situate pe Valea Teleajenului, conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a inceput implementarea unui proiect privind extinderea DN1A pe patru benzi, in acest sens fiind efectuat deja studiul de prefezabilitate de catre Institutul de Proiectari in Transporturi Auto, Aeriene si Navale (IPTANA) Bucuresti. Cu toate acestea, abia peste circa doi ani se estimeaza inceperea propriu-zisa a lucrarilor intrucat, in opinia directorului Sectiei Prahova a CNADNR, Valerian Manta, principalul impediment ar fi sursele de finantare a investitiei, in jur de 500 milioane de euro.”In afara de identificarea fondurilor, este nevoie de organizarea licitatiei publice pentru desemnarea firmei de proiectare, precum si a constructorului. Apoi, dupa cum se cunoaste, aproape jumatate din tronsonul DN1A traverseaza un relief muntos, respectiv Valenii de Munte – Cheia. Ca atare, pe acest perimetru drumul va fi extins doar la trei benzi, si numai pe ruta Ploiesti-Valenii de Munte se va putea circula pe patru benzi. In sfarsit, pentru dublarea arterelor de circulatie, va fi neaparata nevoie de exproprieri in folosul public al proprietarilor particulari de teren de pe aproximativ o treime din lungimea celor 100 kilometri de drum, procedura care, fireste, va dura ceva timp. De altfel, asa se si explica de ce realizarea investitiei va dura cel putin trei ani”, a adaugat interlocutorul nostru.
In momentul de fata, pe DN1 circula, in mod frecvent, doar autoturismele si autovehiculele de mic tonaj, pe cand cele destinate traficului greu au acest drept, cu exceptia celor autorizate, exclusiv in intervalul orar 22.00 – 6.00 dimineata. Asadar, in momentul in care va demara constructia autostrazii Comarnic – Brasov, pentru asigurarea ritmului de lucru dorit al lucrarilor va fi necesar ca macar o parte din traficul actual de pe DN1 sa fie deviat de catre autoritati pe DN1A.

D. CONSTANTIN