Dupa cum se mentioneaza intr-o informatie transmisa de agentia Mediafax, hipermarketurile Carrefour, Kaufland, Real, Praktiker sunt in topul listei cu reclamatiile primite de la consumatori in legatura cu produsele cumparate. Potrivit presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Constantin Cerbulescu, in primul semestru al acestui an au fost inregistrate 1.033 de reclamatii care vizeaza produsele achizitionate din supermarketuri si hipermarketuri. Cerbulescu a precizat ca dintre acestea, 51 la suta au fost intemeiate, 34 la suta fiind solutionate amiabil.
Pe primul loc in topul acestor reclamatii se afla Carrefour – cu 151 de sesizari, urmat de Kaufland – cu 143, Real – cu 122, Praktiker – cu 63, Dedeman – 58, Auchan – 57 si Rewe – cu 53.
Potrivit lui Cerbulescu, Rewe a primit cele mai multe amenzi, in valoare de 690.000 de lei, urmat de Real, cu 182.000 de lei, Carrefour – 143.000 de lei, Artima – 117.100 de lei, Kaufland – 106.000 lei si Mega Image, cu 100.000 de lei.
Conform sefului ANPC, in aceste magazine se comercializau produse la promotie, cum ar fi pachete de 8 bucati plus doua gratis, la care pretul produsului achizitionat separat, la bucata, era mai mic decat reiesea cel din promotie.
O alta neregula pe care au sesizat-o reprezentantii ANPC se refera la prezentarea produselor sub o alta denumire decat cea data de producator, inducand in eroare consumatorii asupra caracteristicilor esentiale ale produselor.
Potrivit ANPC, in primul semestru al anului, in urma abaterilor constatate la comercializarea produselor in astfel de magazine au fost aplicate sanctiuni contraventionale in 641 de cazuri. Amenzile pentru abaterile constatate in perioada mentionata au fost de 2,4 milioane de lei.
Abaterile au vizat siguranta consumatorului, cum ar fi, de exemplu, lipsa avertismentelor (electrocutare) pe undite, comercializarea de preparate culinare nesigure, cu alte date de expirare decat cele reale, sub alta denumire decat cea reala sau informarea consumatorului, ca, de exemplu, lipsa traducerii in limba romana a principalelor informatii.
In urma controalelor, comisarii ANPC au depistat unele practici comerciale incorecte, printre care neincadrarea in cantitatea neta declarata, diferente de pret intre cel afisat la raft si cel incasat la casa de marcat.