Ordonanta de Urgenta 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori a intrat in vigoare inca de la inceputul acestei saptamani, iar prevederile noului act normativ se aplica atat pentru contractele noi, cat si pentru cele aflate in derulare, indiferent de valoare sau de garantie. Institutiile de creditare au la dispozitie 90 de zile pentru a modifica prin acte aditionale contractele de credite aflate in derulare, toate prevederile care contravin legislatiei in vigoare fiind nule de drept. Insa, specialistii sunt de parere ca trebuie avuta grija la capcanele intinse de banci.
La incheierea unui nou contract de credit nu trebuie uitata solicitarea formularului standard ce cuprinde toate informatiile privind creditul. Creditorul este obligat sa prezinte contractul cu cel putin 15 zile inainte de semnare, iar pentru orice derogare trebuie sa ceara acordul scris al persoanei care solicita imprumutul.
In ceea ce priveste contractele deja existente e recomandat sa aveti in vedere cateva lucruri pentru a nu va lasa pacaliti. In primul rand, puteti refuza comisioanele pentru diferite operatiuni cu numerar pe care bancile le percep pentru plata ratelor, lucru posibil in contextul noilor reglementari, care elimina acest tip de comisioane. Institutiile de creditare trebuie sa trimita la domiciliul clientilor actele aditionale de modificare a contractelor. In cazul in care exista obiectii, trebuie notificat in scris creditorul deoarece altfel se prezuma acceptarea tacita. Odata cu actele aditionale la care ne-am referit, tot in ragazul celor 90 de zile, este posibil ca bancile sa transmita si diferite oferte de modificare a contractelor, dar care nu au legatura cu dispozitiile Ordonantei mentionate mai sus. De exemplu, poate fi vorba despre oferte de trecere de la dobanda variabila la cea fixa. Nu este obligatorie acceptarea ofertei – chiar daca vi se propune o dobanda mai mica – pentru ca se poate ca studiind piata sa se observe ca, pe termen lung, oferta nu mai este avantajoasa deloc. Daca se doreste rambursarea anticipata a unui credit – fara comision de rambursare la cel cu dobanda variabila sau cu comision de 1% pentru dobanda fixa – acest lucru se poate face chiar daca institutia bancara nu a modificat contractul. Nu in ultimul rand, in relatia cu creditorul, orice solicitare referitoare la creditele angajate trebuie facuta in scris si depusa la unitatea bancara, cu numar de inregistrare, sau trimisa prin posta – cu confirmare de primire. Si asta deoarece exista situatii in care clientii, desi doresc rambursarea anticipata, sunt refuzati verbal, creditorii prevalandu-se fie de termenul de gratie de 90 de zile pentru actualizare, fie de motivul fals ca noua Ordonanta nu a intrat in vigoare. In acest mod, dovada scrisa constituie suportul legal in baza caruia se poate sesiza Comisariatul Judetean de Protectie a Consumatorilor sau chiar se poate initia o actiune in instanta.
Cristina DOBRE