La inceputul acestui an, Guvernul a decis dublarea gradului de utilizare a mijloacelor electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire si pentru realizarea achizitiilor directe de catre autoritatile contractante. Astfel, conform deciziei, procentul minim de realizare a achizitiilor publice prin mijloacele electronice va creste de la 20% la 40% din valoarea totala a acestora. Masura a fost luata, in primul rand, in ideea de a reduce costurile in procesul achizitiilor publice, numai anul trecut realizandu-se economii de 1,1 miliarde de euro. Dar, in acelasi timp, decizia Executivului vizeaza si transparenta in sectorul public, imbunatatirea eficientei.
Pe de alta parte, lipsa personalului instruit si tot felul de erori au facut ca in primele trei luni ale lui 2010 numarul constestatiilor licitatiilor, depuse la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, sa fie mai mare cu 33,6% comparativ cu perioada similara a anului precedent si cu 76,94% comparativ cu perioada similara a lui 2008. De asemenea, in 2009 numarul contestatiilor a fost in crestere cu 41,45% fata de anul 2008.
In ceea ce priveste municipiul Ploiesti, in 2009, acesta a achizitionat lucrari, servicii si produse prin proceduri organizate cu etapa de licitatie electronica in procent de 14,72% din totalul achizitiilor efectuate. Iar, doua dintre acestea au fost contestate. Reprezentantii Primariei Ploiesti sustin ca aceasta metoda electronica de achizitii publice are un inconvenient si anume va presupune o perioada mai mare de timp pana la incheierea licitatiei.
,,In cadrul licitatiilor electronice, perioada de evaluare a ofertelor se prelungeste din cauza numarului de zile impus de legislatie in desfasurarea acestui tip de procedura precum si din cauza necesitatii retransmiterii documentelor care stau la baza pretului reofertat si analizarii acestora de catre comisia de evaluare’’, ne-a declarat Alina Mihaela Istratescu, sef serviciu Comunicare si Relatii Publice, din cadrul Primariei. ,,Impunerea prin legislatie ca operatorii sa detina semnatura electronica in cazul procedurilor desfasurate integral online poate conduce la o restrictionare a participarii acestora la astfel de achizitii organizate de catre autoritatea contractanta’’, ne-a mai precizat interlocutoarea noastra.
Tot pentru a veni in sprijinul autoritatilor contractante, presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici (ANFP), Andras Szakal, si presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), Cristina Traila, au semnat, saptamana trecuta, un protocol de colaborare. Prin acest demers se urmareste cooperarea in domeniul pregatirii si perfectionarii profesionale a personalului din administratia publica. Cooperarea interinstitutionala se va derula pe parcursului anului 2010 si consta in sustinerea de prelegeri in cadrul sesiunilor de instruire sau al programelor de perfectionare in domeniul achizitiilor publice de catre reprezentantii ANRMAP. Presedintele ANFP, Andras Szakal, a recunoscut ca domeniul achizitiilor publice reprezinta un domeniu ,,vulnerabil’’.
Cristina Dobre