Din 15 martie, cei care vor dori sa obtina permisul auto vor fi pusi la incercari mai grele, potrivit Ordinului 4/2010 al ministrului Administratiei si Internelor. Respectivul ordin aduce cateva modificari ale regulamentului de examinare auto. Astfel, se vor introduce si intrebari privind conducerea ecologica a vehiculelor, despre modificarile comportamentului in urma consumului de alcool sau de droguri, precum si despre posibilitatea de a fi detectate defectiuni curente care se refera la siguranta vehiculelor. Aceste modificari vizeaza atat proba practica, cat si pe cea teoretica. Scopul modificarilor vizeaza alinierea la standardele europene cat si cresterea sigurantei pe drumurile nationale.
Proba practica se va desfasura atat in localitati cat si in afara acestora, inclusiv dupa lasarea serii. In baza ordinului prefectului, proba practica se poate sustine si in alte municipii decat cele de resedinta, conditia fiind ca localitatile alese sa ofere posibilitatea parcurgerii unor trasee care sa cuprinda intersectii semaforizate sau cu sens giratoriu, statii de tramvai/autobuz, zona de circulatie cu minimum doua benzi. Pentru cei care vor sa obtina permis categoria B, candidatii au obligatia sa stie si sa faca un control sumar al starii cauciucurilor, a franelor, a directiei, a farurilor, a dispozitivelor reflectorizante, a semnalizatoarelor, dar si a uleiului de motor, a lichidului de racire si a lichidului pentru spalatorul de parbriz.
Un alt element de noutate privind probele la care vor fi supusi candidatii este mersul inapoi, astfel incat sa realizeze descrierea unei curbe prestabilite. Sanse de reusita vor avea, indiferent de categorie, cei care demareaza usor, nu tureaza nejustificat motorul, accelereaza progresiv si nu franeaza brusc, asa incat masina sa nu consume mai mult carburant decat e cazul.
Regulile de folosire a vehiculului referitoare la protectia mediului inconjurator, utilizarea corespunzatoare a sistemului de avertizare sonora, consumul moderat de carburant, limitarea emisiilor poluante vor fi, de asemenea, cuprinse si in chestionarul de la proba teoretica.
Si testarea viitorilor motociclisti va fi mai exigenta. Candidatii vor trebui sa demonstreze ca pot efectua o manevra de evitare a unui obstacol la o viteza de 50 km/ora. Iar daca doboara unul dintre jaloanele de pe traseul impus, se sprijina cu piciorul pe sol la viraje sau nu se incadreaza in spatiul delimitat vor fi penalizati.
Cetatenii straini pot solicita examinarea la proba teoretica intr-o limba de circulatie internationala, iar cetatenii romani care apartin unor minoritati nationale, la cerere, pot sustine proba teoretica in limba materna.
Cristina Dobre











