Aproape zilnic, pe drumurile publice din judet circula, ilegal, multe carute.
Acestea reprezinta, de fiecare data, un pericol public pentru carutasi dar si pentru ceilalti participanti la trafic. Necunoasterea sau ignorarea completa a reglementarilor rutiere, neiluminarea carutelor, conducerea sub influenta bauturilor alcoolice sunt principalii factori de risc pentru accidente.
Daniel Alexandru Radu, purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean de Politie ( IJP ) Prahova, a declarat ca acest fenomen este, in permanenta, o preocupare a Politiei Rutiere, care realizeaza controale si amendeaza carutasii.
,,In perioada de iarna, activitatea acestora este mai redusa dar, odata cu incalzirea vremii si cu inceperea muncilor specifice care implica transportul cu caruta, prezenta acestora pe drumurile publice se intensifica. De multe ori, carutele sunt implicate in accidente rutiere tocmai pentru ca nu sunt semnalizate corespunzator pe timp de noapte sau pentru ca soferii se angajeaza in depasirea acestora fara sa se asigure’’, a mai precizat purtatorul de cuvant al IJP Prahova.
Daca sunt prinsi pe picior gresit, proprietarii de carute risca amenzi de pana la 4 milioane de lei vechi dar si confiscarea atelajului in localitatile in care consiliile locale au hotarat acest lucru.

Legislatia este ambigua

Pe de alta parte, cele mai multe dintre drumurile nationale sau europene strabat sate intregi, iar carutasii sunt nevoiti sa traverseze aceste drumuri pentru a ajunge la destinatia dorita.
Legea 49/2006 privind circulatia pe drumurile publice creeaza anumite ambiguitati. La articolul 65, punctul 1, s-a stabilit ca ,,sunt interzise accesul si deplasarea vehiculelor cu tractiune animala, a animalelor de povara, de tractiune sau de calarie, precum si a animalelor izolate sau in turma pe drumurile nationale, in municipii si pe drumurile la inceputul carora exista indicatoare de interzicere a accesului’’. Iar, urmatorul paragraf da, totusi, posibilitatea de circulatie a acestora pe drumurile mai sus mentionate, conditionand-o de faptul ca ,,autoritatile publice locale sunt obligate sa amenajeze drumuri laterale destinate circulatiei acestora, potrivit competentelor stabilite prin lege’’.
,,E foarte adevarat ca nu sunt amenajate drumuri laterale, asa cum scrie in lege, dar asta tine de administratorii drumurilor. Noi aplicam amenzi pentru ca oricum nu au ce cauta pe drumurile nationale’’, a recunoscut purtatorul de cuvant al IJP Prahova. La randul sau, purtatorul de cuvant al Prefecturii Prahova, Mihai Condrescu, ne-a declarat ca ,,problema amenajarii de drumuri laterale tine de Administratia Nationala a Drumurilor, in plus, oricum nu am avea fonduri suficiente pentru asemenea investitii’’.
Despre aceasta problema, Biroul de Presa al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania ne-a precizat ca ,,obligatia de a amenaja drumuri laterale pentru carute revine clar in competenta autoritatilor locale si nicidecum a Companiei’’. Dar, atat timp cat oficialii, indiferent de cum se numesc – din administratia locala, judeteana sau nationala – se plang, intotdeauna, de lipsa banilor, iar daca de-abia sunt intretinute si asfaltate soselele, e greu de crezut ca vor fi realizate investitii pentru carutasi…

Cu sau fara polita de asigurare ?

In cazul in care o caruta este implicata intr-un accident rutier, pagubitii trebuie sa-l actioneze in instanta pe proprietarul acesteia, pentru a-si recupera daunele, si asta deoarece pentru acest tip de mijloace de transport nu este prevazuta obligatia legala de a fi asigurate.
Desi legea nu impune proprietarilor de carute sa plateasca polita RCA, multi soferi sustin ca acest aspect ar trebui reglementat legal. Ba mai mult, un cetatean roman a adresat, acum un an, Guvernului Romaniei, o petitie – semnata de aproape 200 de soferi, printre care si ploiesteni – prin care solicita ca reglemetarile legale sa fie clare in ceea ce priveste circulatia carutelor pe drumurile publice si mai solicita ca acestea ,,sa fie asigurate printr-o asigurare de raspundere civila similara RCA’’. Motivul invocat in petitie este riscul prezentat de acestea ,,mai ales ca o caruta poate provoca o paguba la fel de mare ca si o masina’’.
,,Ca sofer, participant la trafic, consider ca ar trebui sa plateasca asigurarea obligatorie atat carutasii cat si cei care detin motoscutere. Din pacate, legea nu specifica acest aspect’’, ne-a declarat Daniel Alexandru Radu, in calitatea sa de simplu sofer si nu in aceea oficiala de purtator de cuvant al IJP Prahova.
,,Este o lipsa totala de respect fata de soferii care platesc taxe de drum si alte minuni. Intr-o seara, pe un drum national-european, am vazut pe o distanta de circa 30 km doua accidente cu carute si nu mi-a venit sa cred’’, a spus si soferul Emilian Radu.
,,Ca toti participantii la trafic, consider ca e normal sa se supuna acelorasi legi, in conditiile utilizarii drumurilor publice, deci e necesara o aliniere in acest caz’’, a fost de parere si Iulian Rotaru.
Cristina DOBRE