La nivel naţional, funcţionează, în prezent, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România – organism înfiinţat în 1990 şi prima organizaţie non-guvernamentală din acest domeniu. Principalele sale obiective sunt: apărarea, promovarea şi reprezentarea drepturilor şi intereselor consumatorilor în raporturile cu agenţii economici şi instituţiile statului; educarea, consilierea şi informarea consumatorilor prin acţiuni proprii, publicaţii, studii de piaţă şi orice alte mijloace de informare în masă; analizarea şi rezolvarea sesizărilor formulate de consumatori, prin intermediul asociaţiei sau prin organele abilitate ale statului; dezvoltarea parteneriatului internaţional în domeniul protecţiei consumatorilor; colaborarea cu organizaţii profesionale şi cu instituţii abilitate guvernamentale şi neguvernamentale, cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, în vederea respectării intereselor consumatorilor; îmbunătăţirea cadrului legislativ general de protecţie a consumatorilor, prin solicitări adresate autorităţilor, prin participarea la elaborarea standardelor ce definesc bunurile de consum şi serviciile; desfăşurarea de activităţi publicistice şi editoriale; formare profesională a adulţilor în domeniul protecţiei consumatorilor; conştientizarea prin acţiuni proprii a agenţilor economici asupra drepturilor şi intereselor consumatorilor.