* Exista riscul de a vi se restitui cu mare intarziere cheltuielile cu serviciile medicale
Rambursarea banilor cheltuiti cu serviciile medicale in strainatate poate deveni o adevarata corvoada pentru romanii care au ghinionul sa se imbolnaveasca atunci cand calatoresc in afara granitelor tarii. Birocratia – romaneasca si nu numai – isi pune din plin amprenta asupra nervilor celor care au avut nevoie de medic in perioadele de sedere in alte tari.
Putini oameni cunosc faptul ca, prin intermediul Casei de Asigurari de Sanatate, isi pot recupera, partial, doar in cazul in care detin card european de asigurari sociale de sanatate, o parte a banilor cheltuiti pentru interventiile medicale considerate de urgenta. La intoarcerea in tara, asiguratul trebuie sa solicite formularul E 126 de la Casa de Asigurari de Sanatate in ale carei evidente se afla, prezentand facturile cu cheltuielile de prestatii medicale suportate in timpul calatoriei in strainatate. Si, dupa aceea, sa astepte!
Pe hartie, lucrurile decurg normal. Dar atunci cand un asigurat prahovean isi asteapta de peste cinci luni decontarea cheltuielilor, in mod normal vine intrebarea: daca ne imbolnavim, trebuie sa ne intoarcem de urgenta in Romania, pentru a nu cheltui bani irecuperabili?
Un exemplu este „patania” unui prahovean, Petre Nicolae, angajat al unei companii multinationale, care a avut ghinionul sa apeleze de urgenta, in Finlanda, in luna mai 2009, la un stomatolog, pentru ca i se infectase o masea. Asadar, cu cardul european de asigurari sociale de sanatate obtinut de la CAS Prahova in buzunar, acesta s-a adresat unui stomatolog finlandez. Dupa cum se stie, orice serviciu medical costa enorm – in special cele stomatologice, iar interventia medicului dentist l-a costat pe prahovean nici mai mult, nici mai putin de 240 de euro. La revenirea in tara, adica la sfarsitul lunii mai, a depus documentele (facturile) si cererea pentru decontarea cheltuielilor la CJAS Prahova, asa cum prevede legislatia in vigoare.
„Potrivit legii, CJAS Prahova ar putea sa-mi deconteze serviciile medicale la nivelul celor din Romania, dar problema este ca nu am primit un raspuns foarte clar, daca mi se va deconta sau nu cheltuiala”, ne-a declarat ieri Petre Nicolae.
La inceputul lunii noiembrie, adica la cinci luni de la depunerea documentatiei la Compartimentul Relatii cu Asiguratii din cadrul CJAS Prahova, s-a primit un raspuns din partea Casei de Asigurari: „am retrimis organismului competent din statul finlandez formularul E 126 (…). Deoarece nu exista posibilitatea obtinerii unui tarif de rambursare din partea statului finlandez, casa de asigurari va efectua demersurile necesare pentru rambursarea serviciilor medicale, la nivelul de rambursare practicat in sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania”.
Se pare, insa, ca problemele de limba s-au adaugat celor birocratice, pentru ca, la 5 noiembrie, CAS Prahova a solicitat traducerea documentelor depuse de asiguratul roman (in luna mai! – n.n.), pentru a stabili nivelul de rambursare „in conformitate cu prevederile legale in vigoare”.
Asadar, ramane o singura varianta: romanii trebuie sa fie sanatosi – tun cand pleaca in strainatate (intr-un stat membru al Uniunii Europene), pentru ca rambursarea cheltuielilor cu serviciile medicale poate deveni o chestiune de durata, iar sumele decontate ar putea ajunge la nivelul derizoriului.
Violeta STOICA