Desi serviciile oferite de firmele de transport calatori din judetul Prahova sunt departe de a fi ireprosabile, uneori, calitatea slaba a acestora depaseste cu mult toleranta la batjocura – de altfel, extrem de larga – a clientilor autohtoni.
Saptamana trecuta, un sofer al societatii „Diana Pa” (firma cu sediul in Campina – care, printre altele, asigura transportul pe cea mai importanta ruta judeteana, Ploiesti – Azuga) a creat un spectacol stupefiant.
Dupa ce si-a burdusit masina cu calatori, pescuindu-i de oriunde ii vedea, la intrarea in Sinaia, soferul a avut de intam-pinat un ambuteiaj creat de rasturnarea unui camion. Cat timp drumul a fost degajat de materialele pe care autovehiculul capotat le varsase pe carosabil, circulatia s-a desfasurat pe un singur fir. Asta a insemnat pentru autobuzul „Diana Pa” o asteptare nu mai mare de 10 minute.
Iesit din ambuteiaj si ajuns in centrul Sinaii, famelic de bani, ca si pana atunci, soferul a continuat sa „incarce” toti clientii pe care i-a gasit pe traseu. Ba, cu unii chiar s-a certat, bruftuindu-i ca nu se urcau mai repede. Nu vedeau ca el se grabeste!? Aceeasi poveste s-a repetat pana in Busteni, cand, uluindu-i pe calatorii ramasi in masina – cei care mergeau la Azuga – domnul sofer a facut urmatorul anunt: „Toata lumea jos! Nu merg mai departe. Va dau diferenta de bani si va urcati in alte microbuze!”.
„Da-ne 2 lei, nu 50 de bani!”
A urmat, desigur, o cearta – ideala pentru un inceput de zi (era joi). Dialogul a decurs intr-o tutuiala abjecta, vulgarizandu-se pe masura ce replicile se inteteau.
Clientii spuneau: „Du-ne pana in Azuga! Cand ne-ai luat din Sinaia trebuia sa stii ca n-o sa ai timp sa ajungi la capat!”. Soferul, cu mainile pe volan, privind prin parbriz, catre nicaieri, repeta relaxat: „Treaba voastra. Daca nu coborati, aici o sa ramaneti. Eu nu merg mai departe. V-am spus ca va dau diferenta de bani”. Trocul propus de sofer nu era tocmai echitabil, pentru ca tarifele la microbuz, ca la orice alt mijloc de transport, sunt regresive. Pretul biletului scade pe masura ce distanta calatoriei creste, iar parcurgerea unei distante schimband mai multe microbuze poate costa dublu fata de parcurgerea aceleiasi distante cu un singur microbuz. In virtutea acestui amanunt, pe care domnul sofer se facea ca il uita, clientii spuneau: „Da-ne 2 lei, pentru ca pe noi, de la Busteni pana la Azuga, atata ne costa microbu-zul!”. Cu mainile pe volan, la fel de apatic, soferul isi mentinea oferta: „Va dau 50 de bani!”.
Cum driverul „Diana Pa” a avut noroc de preopinenti la fel de fermi pe cat se manifesta el insusi, autobuzul a ramas in fata garii din Busteni timp de un sfert de ora. Intr-un final, convingan-du-se ca nu poate scapa de balastul calatorilor asa cum planuise, soferul a acceptat sa faca si restul cursei, pana la Azuga, calatorie care nu i-a luat mai mult de sase minute.
„Toti aveau dreptate”
Contactata telefonic, directoarea societatii „Diana Pa”, Rodica Papuc, a tinut sa-si ceara scuze pentru situatia creata si, desi a incercat sa-i gaseasca soferului circumstante atenuante, a spus ca acesta ar fi trebuit sa mearga pana la capatul cursei: „Ne pare rau pentru ce s-a intamplat si speram sa nu se mai repete. Vedeti, si clientii, si soferul aveau dreptate. Daca intarzie in trafic, pe sofer nu-l mai primesc in statii ceilalti de pe traseu. Mai departe, daca nu-i mai ramane ragaz sa se odihneasca 15 minute la capatul cursei sau daca nu soseste la timp in statia de la Sinaia ne amendeaza ARR cu 2.000 de lei”.
Intrebata cum ar fi putut ceilalti soferi sa nu-i dea voie conducatorului auto de la „Diana Pa” sa opreasca in statii, Rodica Papuc a dat un raspuns greu de inteles: „Intra cu masinile in fata lui si nu-l mai lasa sa opreasca”.
In caz ca dna Papuc doreste reconstituirea nefericitului incident, pentru a aplica sanctiuni, ii spunem ca totul s-a intamplat pe 30 august, in cursa de 8.20, iar numarul de inmatriculare al masinii era PH-54-WFA.
Ionut STANESCU