Romania inca se numara printre tarile cu cele mai mari cote de contributii de asigurari sociale cumulate la nivel de angajat si angajator, situandu-se pe locul 18 dintr-un numar de 87 de tari participante la studiu, luand in calcul un nivel al venitului brut anual de 100.000 USD, se arata intr-un studiu efectuat de KPMG pe un esantion de 96 de tari, inclusiv Romania.
Potrivit KPMG, anul trecut au avut loc de doua ori mai multe schimbari decat anul acesta si patru state membre G-20 au raportat actualizari. In 2011, Spania este sigurul stat dintre primele 20 de economii ale lumii (definite prin PIB) incluse in studiu care a avut schimbari in privinta cotei maxime de impozit pe venit.
Desi exista diferente semnificative intre subregiuni, majoritatea modificarilor legate de cotele de impozit pe veniturile persoanelor fizice au avut loc in statele europene.
Cota medie inregistrata la nivelul Europei de Est, putin peste 17 la suta, reprezinta mai putin de jumatate din cota aplicabila in alte subregiuni europene. Acesta este rezultatul initiativelor de mentinere a unor cote fixe de impozitare, in general la un nivel scazut. In 2011, tendinta statelor din Europa de Est de a pastra cote de impozit relativ scazute a fost subliniata si prin trecerea Ungariei de la un sistem de impunere progresiv cu cota maxima de 32 la suta la un sistem bazat pe o cota unica de 16 la suta.
Europa de Vest unde cota medie de impozit este de peste 45 la suta, continua sa aiba cele mai ridicate cote de impozit pe veniturile persoanelor fizice, la nivel global. In Europa Occidentala, un mediu atractiv din punct de vedere al impozitului pe veniturile persoanelor fizice ramane limitat la cateva cantoane din Elvetia. Luxemburg este singura tara din Europa de Vest care a adus modificari cotei de impozit pe parcursul anului 2011. Sub presiunea reducerii deficitului bugetar, Luxemburg a crescut cota maxima de impozit, a majorat contributia pentru somaj pentru persoanele cu venituri mari si a introdus o taxa pentru perioada de criza. Cumulate, aceste masuri au dus la o crestere a cotei maxime de impozit cu aproximativ 3 procente.
Cotele efective sunt calculate prin impartirea valorii totale a taxelor la venitul brut, inainte de aplicarea oricaror deduceri (care pot include si securitatea sociala) pentru a putea fi comparate mai usor, intrucat deducerile pot varia semnificativ de la o tara la alta. De exemplu, folosind ca baza un venit anual brut de 100.000 USD, Belgia, Croatia si Grecia au cote efective cumulate de impozit si contributii sociale ce variaza intre 43 la suta si aproape 48 la suta. Diferenta majora apare in cazul securitatii sociale. Asa cum precizeaza Daniela Oprescu, Director al echipei International Executive Services in cadrul KPMG in Romania: “Romania se afla pe o pozitie buna in clasamentul privind efectul cumulat al impozitului pe venit si contributiilor sociale la nivelul angajatului, situandu-se pe locul 55 dintr-un numar de 88 de tari pentru un venit brut de 100.000 USD si pe locul 64 pentru un venit brut de 300.000 USD. Cu toate acestea, Romania pierde mult teren atunci cand sunt luate in considerare si contributiile sociale ale angajatorului”.
Luand in considerare nivelurile de venit brut anual de 100.000 USD si respectiv 300.000 USD, rezultatele studiului arata ca Franta are cea mai mare cota de contributii sociale cumulate pentru angajat si angajator, de peste 50 la suta in fiecare dintre cele doua scenarii. Belgia detine pozitia a doua, cu 48 la suta.