Elevi cu tulburari de comportament ii molipsesc si pe altii

Nu o data s-a demonstrat ca reformele de care se tot vorbeste au facut mai mult rau decat bine. Pe motiv ca trebuie respectate directivele europene, dar si pentru ca se dorea renuntarea la titulaturi precum scoli speciale sau case de copii- acestea din urma considerate ca fiind mai degraba scoli de corectie- s-a procedat la desfiintarea unor institutii, la integrarea in societate si in scoala a minorilor cu probleme mai usoare sau mai grave de comportament, fara ca sistemul in totalitatea lui sa fie pregatit sa-i asimileze. In ultima vreme, violentele extreme petrecute in scoli, cazurile cutremuratoare de perversiuni sexuale, care nu au ocolit din pacate nici Prahova, au avut, nu intamplator, autori sau victime din randul copiilor cu serioase tulburari de comportament. Nu mai devreme decat in aceasta iarna, un elev de la scoala ploiesteana „Rares Voda” a fost agresat sexual de colegi de varsta lui, ulterior dovedindu-se ca minorul avea probleme psihice si fusese tratat la Spitalul Voila, acolo unde de altfel s-a si intors dupa ancheta efectuata de autoritati.
Sunt incidente fara precedent care au tras, inca o data, serioase semnale de alarma asupra sistemului de depistare dar si de recuperare a copiilor si adolescentilor cu deficiente psiho-comportamentale. In opinia prof. Lica Zaharia, inspector scolar pentru invatamantul special, lucrurile sunt pe cat de sensibile pe atat de complexe. La ora actuala, circa 300 de elevi, cu deficiente usoare si medii, au fost integrati in invatamantul de masa dupa ce au invatat in scolile speciale, integrarea realizandu-se insa in urma unor evaluari medicale si numai dupa ce fiecare a primit cate un cadru didactic de sprijin. Realitatea dovedeste ca nu este insa suficient. Ba, nu numai ca acestia nu s-au adaptat, dar trag dupa ei si alti elevi, fiindca este stiut ca raul se intinde mai repede si mai usor. Pe de alta parte, nu toti copiii cu nevoi educative speciale care invata in scolile publice trec printr-o institutie specializata, de cele mai multe ori pentru ca parintii nu vor sa accepte – si nici o lege nu-i obliga sa o faca – ca propria odrasla ar avea probleme. „Considerandu-l un stigmat, parintele refuza din start ideea ca elevul ar avea nevoie de asistenta specializata. Trebuie sa stie insa ca o face pe riscul lui”.
Zeci de scolari ar avea nevoie de supraveghere suplimentara
Mai grav decat atat, pe fondul refuzului sau a inconstientei parintilor, nici invatatorul si nici dirigintele, neavand pregatirea profesionala necesara, nu pot depista din timp anumite simptome de boala. „De la o simpla tulburare de atentie, netratata la timp, se poate ajunge la deviante comportamentale grave. Nu demult, un control in mai multe unitati de invatamant din zonele Valenii de Munte, Breaza si Campina a scos la iveala faptul ca circa 80 de elevi ar avea, practic, nevoie de asistenta specializata la clasa,”ne-a marturisit prof. Lica Zaharia. Scolile din judet numara doar 20 de cadre didactice de sprijin, practic cu pregatire psihopedagogica, in conditiile in care ar mai fi nevoie de inca zece astfel de specialisti. Nici la capitolul psihologi scolari nu stam mai bine. Doar 23 de oameni trebuie sa faca fata cazuisticii din cele peste 800 de unitati de invatamant prahovene. Abia din acest an, Ministerul Educatiei a aprobat Prahovei infiintarea a inca 26 de posturi in aceasta specialitate in conditiile in care i-au fost cerute 43 de catedre. Si tot abia din acest an, a fost pus pe hartie- caci pana la realizarea efectiva va mai trece ceva vreme- proiectul de infiintare a unor centre scolare pentru educatie incluziva, in fapt, institutii care sa acorde servicii complexe atat minorilor cu probleme de adaptare, inca inainte ca acestia sa intre la scoala, cat si parintilor si cadrelor didactice.
Raluca ENE