C.Dobre

E bine de ştiut că asociaţiile de proprietari au anumite obligaţii legale pe care trebuie să le îndeplinească la începutul fiecărui an, în caz contrar riscând amenzi de până la 3.000 lei. Concret, asociaţiile de proprietari trebuie să convoace, în primul trimestru al anului, adică în perioada ianuarie – martie, adunarea generală ordinară, potrivit Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi în HG nr. 1588/2007 pentru aprobarea normelor de aplicare a Legii nr. 230/2007. Adunarea trebuie convocată de preşedintele sau de comitetul executiv al asociaţiei. Neconvocarea adunării generale ordinare, cel puţin o dată pe an, în primul trimestru, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 3.000 lei. Proprietarii trebuie anunţaţi din timp cu privire la data adunării generale, mai exact cu cel puţin şapte zile înainte ca aceasta să aibă loc, inclusiv cu privire la ordinea de zi a adunării generale. Actele normative în vigoare stabilesc că adunarea generală a asociaţiei de proprietari are atribuţii, respectiv în a alege şi a revoca din funcţie preşedintele, membrii comitetului executiv şi cenzorul sau membrii comisiei de cenzori ai asociaţiei de proprietari; adoptă, modifică sau revocă hotărâri, adoptă şi modifică bugetul de venituri şi cheltuieli; mandatează comitetul executiv, reprezentat de preşedintele asociaţiei de proprietari, pentru angajarea şi eliberarea din funcţie a persoanei care ocupă funcţia de administrator al imobilului sau a altor angajaţi ori prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a clădirii; exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin statut, prin acordul de asociere sau prin votul proprietarilor asociaţi. Dacă nu este întrunit cvorumul necesar de jumătate plus unu, atunci adunarea va fi suspendată şi reconvocată în termen de maximum 10 zile de la data primei convocări. La adunarea generală reconvocată, dacă există dovada că toţi membrii asociaţiei de proprietari au fost convocaţi, atunci hotărârile pot fi adoptate, indiferent de numărul membrilor prezenţi, prin votul majorităţii acestora. Hotărârea adunării generale se va consemna în registrul de procese-verbale al asociaţiei, care se semnează de către toţi membrii comitetului executiv şi se comunică, în scris, tuturor proprietarilor. De asemenea, hotărârile adunării generale a asociaţiei de proprietari sunt obligatorii şi pentru proprietarii din condominiu care nu au fost prezenţi la adunarea generală, precum şi pentru proprietarii care nu sunt membri ai asociaţiei de proprietari. Pe lângă obligaţia convocării adunării generale la începutul fiecărui an, asociaţiile de proprietari trebuie să aprobe, în cadrul adunării, bugetul de venituri şi cheltuieli. În acest sens, comitetul executiv al asociaţiei de proprietari va întocmi proiectul bugetului de venituri.