C.D.

Anul acesta, la Autoritatea Naţională pentru Ptrotecţia Consumatorilor (ANPC) s-au înregistrat pentru domeniul Sănătate 263 de reclamaţii, la care s-au adăugat un număr de 96 reclamaţii pentru segmentul de piaţă servicii medicale. Multe dintre aceste reclamaţii au făcut referire la lipsa informaţiilor sau la informaţiile incomplete, vagi. Totodată, în urma controalelor tematice la nivel naţional pentru verificarea suplimentelor alimentare şi cele pentru respectarea preverilor legale cu privire la respectarea drepturilor consumatorilor în farmacii, ANPC a constatat numeroase încălcări ale dreptului la informare a consumatorilor.
Din acest punct de vedere, conform  raportului  “Puterea pacienţilor europeni”, publicat în 2012 la Bruxelles, ţara noastră se află pe locul 30 din cele cele 50 ţări europene la capitolul informarea pacienţilor.
În ceea ce priveşte judeţul nostru, anul acesta au fost înregistrate două reclamaţii pe domeniul sănătăţii, una cu privire la nerespectarea programării unui pacient la o clinică privată, iar o alta legată de întârzierea predării rezultatelor unor analize. Alte nereguli au fost scoase la iveală de către comisarii CJPC Prahova în urma unor controale tematice în farmacii privind condiţiile de păstrare-depozitare impuse/recomandate de producători în cazul suplimentelor alimentare, medicamentelor, produselor cu destinaţie nutriţională specială, produselor cosmetice. Printre neregulile depistate s-au numărat existenţa la vânzare a suplimentelor alimentare pe ambalajele cărora se sugera prin înscrisuri că ar trata o serie de afecţiuni, fapt ce contravine legislaţiei, sau a aparatelor de tensiune, precum şi a dispozitivelor ortopedice pe a căror certificate de calitate se scria că sunt produse recondiţionate, deşi… erau produse noi. ,,Drepturile pacienţilor trebuie să fie respectate de toţi furnizorii de servicii şi produse. În special, atunci când facem referire la sănătate – care este bunul cel mai de preţ al tuturor – este esenţial ca drepturile consumatorilor să nu fie încălcate”, a ţinut să precizeze Marius Alexandru Dunca, preşedintele ANPC. Totodată ANPC reaminteşte că, împreună cu Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor, au lansat  recent campania “Fii un pacient activ !”, prin care se doreşte informarea şi promovarea drepturilor pacienţilor, atât către beneficiarii serviciilor medicale, cât şi către personalul medical. În acest sens, există şi pagina de web: www.pacientactiv.ro,  precum şi o broşură tipărită în care sunt menţionate principalele drepturi ale pacienţilor – de a fi informat asupra serviciilor medicale disponibile, precum şi a modului de a le utiliza; de a fi informat asupra regulilor şi obiceiurilor care trebuie respectate pe durata spitalizării; de a fi informat asupra intervenţiilor medicale propuse, a riscurilor potenţiale ale fiecărei proceduri; de a cere şi de a obţine o altă opinie medicală, de a solicita şi a primi, la externare, un rezumat scris al investigaţiilor, diagnosticului, tratamentului şi îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării.