Violeta Stoica
Mulți dintre românii care așteaptă construirea unui număr spectaculos de kilometri de autostradă care să străbată munții și-au pierdut, mai mult ca sigur, speranța că vor vedea, în viitorul apropiat, un drum de mare viteză care să lege direct Comarnicul de Brașov, cu atât mai puțin o autostradă completă care să lege un colț de țară de un alt colț de țară.
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a relansat, ieri, “mirajul” construirii tronsonului dintre Comarnic și Brașov al autostrăzii A3. De fapt, nici măcar nu mai este vorba despre întregul sector, ci despre două… bucățele de autostradă în cele două capete, respectiv patru kilometri în Comarnic și alți 6,3 kilometri în capătul de la Brașov!
Cumulat, ar fi vorba despre 10,3 kilometri, ca să nu spună românul că s-au făcut degeaba exproprierile la Comarnic (Prahova) și la Cristian (Brașov). Așadar, începe un alt episod al lungmetrajului numit construirea tronsonului Comarnic-Brașov al autostrăzii A3. Aceasta ar fi a treia tentativă de încheiere a unui contract pentru începerea măcar parțială a lucrărilor la autostrada care să străbată munții pe lângă firul Văii Prahovei.
Ieri, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a anunțat oficial inițierea procedurii de licitație deschisă pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a tronsonului Comarnic-Brașov al autostrăzii București-Brașov. “În vederea atribuirii acestui contract, CNADNR SA organizează o licitație împărțită pe două loturi, respectiv Lot 1: Sector Comarnic – Predeal, km 111+300 – km 115+300, lungime 4.00 km, valoarea estimată a contractului fiind de 166.855.909 lei fără TVA; Lot 2: Sector Predeal – Cristian, km 162+300 – km 168+600 și Drum de Legătură, lungime 6,3 km, valoarea estimată a contractului fiind de 149.837.204 lei fără TVA. Durata contractului aferentă celor două loturi este de 72 luni, din care 24 luni perioada de proiectare și execuție și 48 luni perioada de garanție a lucrărilor, finanțarea proiectului urmând a fi realizată din fonduri de la Bugetul de Stat și/sau alte surse legal constituite”, se arată în informațiile date publicității ieri.
Cu alte cuvinte, alt circ, altă distracție. Se estimează că în data de 2 septembrie se vor deschide ofertele, însă având în vedere experiențele anterioare privind contestațiile la documentațiile de atribuire, există din start varianta ca această dată să fie decalată.
La mijlocul lunii iunie, respectiv la un an și jumătate de la anunțul în legătură cu încheierea negocierii pentru atribuirea contractului de concesiune cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor, autoritățile au recunoscut, în cele din urmă, un nou eșec în tentativa de realizare a tronsonului Comarnic-Brașov. Cu chiu, cu vai, CNADNR SA a anunţat oficial, la mijlocul lunii trecute, printr-un comunicat de presă, anularea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune de lucrări publice pentru proiectarea, construirea, finanţarea, operarea şi întreţinerea autostrăzii Bucureşti-Braşov, tronsonul Comarnic-Braşov.
Potrivit CNADNR, decizia ar fi fost determinată de analiza unor “elemente”, cum ar fi, printre altele, ceea ce se cunoștea încă din vara anului trecut: faptul că ofertantul declarat câştigător nu a reuşit să obţină implicarea instituţiilor financiare internaţionale (BEI, BERD, IFC etc.) în finanţarea proiectului de concesiune.
Un alt “element”, spuneau luna trecută oficialii de la CNADNR, ar fi fost faptul că “după desemnarea ofertantului câştigător, acesta, alături de potenţialii finanţatori privaţi, au solicitat unele modificări ale unor clauze ale contractului de concesiune. Acceptarea acestor solicitări ar fi însemnat chiar modificarea procedurii de atribuire şi a condiţiilor care au stat la baza depunerii ofertelor”, dar și ceea ce Compania de Autostrăzi numește “prezentarea publică a proiectului, care a generat o puternică reacţie negativă, mai ales în privinţa costurilor prezentate”.
Pe de altă parte, prin relansarea licitației, chiar și pentru cele două tronsoane minuscule din capetele sectorului Comarnic-Brașov, CNADNR nu renunță la ideea construirii tronsonului, care ar urma să fie realizat din cinci bucăți: sectoarele 1 şi 5 (dinspre Comarnic, respectiv dinspre Braşov, cu o lungime totală de aproximativ 10 km) care au fost ieri scoase la licitaţie, cu finanţare de la bugetul de stat și, respectiv, sectoarele 2, 3 şi 4, care reprezintă partea cea mai dificilă a proiectului, zone pentru care vor fi scoase la licitaţie noi studii geotehnice, pentru a căror construire se va apela fie la bugetul de stat, fie la alte fonduri.
Ofertanții care se vor înscrie pentru încheierea contractului de lucrări destinate realizării celor două mini-sectoare de autostradă scoase ieri la licitație trebuie să respecte cerințele din documentația de atribuire, printre acestea fiind și capacitatea tehnică obligatorie. Astfel, pentru ambele loturi, atât pentru cel de la Comarnic, cât și pentru cel de la Cristian, ofertantul sau asocierea de firme care se va prezenta la licitație va trebui să facă dovada că dispune de o stație de asfalt, un laborator autorizat care să demonstreze calitatea materialelor folosite la construcție, 30 de autobasculante, trei excavatoare, un repartizor asfalt și trei compactoare de asfalt.














