• O decizie la nivel central a scos de pe şine toate trenurile operatorului Regiotrans
V. Stoica
Navetiştii care obişnuiau să parcurgă drumul cu trenul între zona de sud a judeţului Prahova şi Ploieşti – de ordinul sutelor de persoane -, dar şi călătorii care ar fi vrut să ajungă din Gara Ploieşti Sud spre Urziceni, sau retur, au avut marea surpriză să rămână, ieri, cu ochii în soare prin gări, după o decizie luată la nivel central, de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară din România (ASFR). Toate trenurile care aparţin operatorului de transport feroviar Regiotrans Braşov au rămas în depouri, pentru că, în urma unor controale efectuate de AFER – care erau programate pentru primul trimestru al acestui an – se pare că unele dintre automotoarele ce aparţin acestei societăţi nu ar corespunde reglementărilor privind siguranţa călătorilor.
Scenariile şi legăturile cu sinuciderea lui Costel Comana, cel care a înfiinţat grupul de firme feroviare, au început să curgă imediat ce a fost făcută publică această decizie. Urmarea directă a acestei întreruperi de asigurare a serviciilor de călători pe calea ferată a fost, însă, imediată: nemulţumirea sutelor de prahoveni care făceau naveta de la Ploieşti către localităţile de pe ruta spre Urziceni.
Aşadar, aşa cum Regiotrans a apărut pe ruta Ploieşti Sud – Urziceni, aşa se pare că va şi dispărea, pentru că tot mai multe voci spun că – în ciuda asigurărilor pe care le-au dat reprezentanţii societăţii feroviare private din Braşov la retragerea certificatului de siguranţă – este puţin probabil să se mai revină cu automotoarele pe această secţie închiriată de la CFR.
Singurul mesaj postat pe site-ul oficial al operatorului de transport feroviar aducea la cunoştinţa publicului călător că Regiotrans este “obligată să întrerupă activitatea de transport feroviar de călători în zonă”, dar că întreprinde “toate diligenţele necesare în vederea înlăturării acestui inconvenient”.
Navetiştii care nu au avut cunoştinţă de această măsură şi care mergeau, de obicei, cu trenul către locurile de muncă din Ploieşti au fost obligaţi de împrejurări să găsească alte variante de a ajunge la serviciu. De altfel, mulţi s-au înghesuit în microbuzele care fac legătura cu Ploieştiul. Ieri, la prânz, surse bine informate din transportul feroviar ploieştean spuneau că exista varianta ca, până spre seară, să se închege de-o garnitură de tren – cu vagoanele companiei naţionale de transport feroviar – însă, din cauza lipsurilor, nu era foarte singură nici punerea în mişcare a unui singur tren pentru navetiştii care voiau să se întoarcă la casele lor.
La mijlocul lunii ianuarie, Regiotrans prelua de la CFR Călători secţia de cale ferată Ploieşti Sud – Urziceni. Comparativ cu automotoarele din vremea războiului care fuseseră puse în mişcare de societatea de stat, călătorii vedeau o îmbunătăţire a condiţiilor după intrarea pe această rută a firmei private. Acum, lucrurile sunt puse la îndoială, chiar prin emiterea de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară din România a acelei decizii de retragere a certificatului de siguranţă. Aceeaşi autoritate care a emis, la data de 23 ianuarie 2015, certificatul de siguranţă, cu anexele aferente (a cărui valabilitate expira în luna februarie 2016!!!), din care reieşea că Regiotrans accepta condiţiile impuse pentru a efectua transport de călători pe anumite secţii de circulaţie (foto).
“Având în vedere deficienţele constatate cu ocazia verificării cerinţelor de acordare a certificatului de siguranţă partea B referitoare la efectuarea de servicii de transport feroviar prin utilizarea de vehicule care nu corespund din punct de vedere tehnic prevederilor legislative şi/sau procedurilor din instrucţiunile de specialitate în vigoare, Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română – ASFR, din cadrul Autorităţii Feroviare Române – AFER, a retras certificatul de siguranţă partea B cu numarul de identificare UE RO 1220150006 al operatorului de transport feroviar SC Regiotrans SRL. Retragerea certificatului de siguranţă partea B s-a efectuat (…) începând cu data de 17.03.2015, pentru nerespectarea cerinţelor care au stat la baza acordării acestuia.
Începând cu această dată, societăţii SC Regiotrans SRL îi este interzis să efectueze operaţiuni de transport feroviar pe căile ferate din România până la obţinerea unui nou certificat de siguranţă partea B, în urma eliminării neconformităţilor constatate”.
Având în vedere retragerea acestui certificat de siguranţă, rămâne întrebarea pe care probabil şi-au pus-o mulţi dintre cei care au călătorit cu automotoarele Regiotrans de la intrarea lor în circulaţie pe ruta Ploieşti Sud-Urziceni: cât de sigure au fost aceste mijloace de transport feroviar în toată această perioadă, având în vedere aceste informaţii venite de la ASFR?
• CFR ar trebui să vină cu un pachet minim pe secţiile rămase fără operator
Potrivit legislaţiei în vigoare privind condiţiile de închiriere de către CFR SA a unor părţi din infrastructura feroviară neiteroperabilă, aşa cum este şi secţia Ploieşti Sud-Urziceni, „în situaţia în care operatorul economic care preia în exploatare secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile încetează oricare dintre serviciile asumate prin contractul de închiriere a secţiei/secţiilor de circulaţie, CFR va prelua secţia/secţiile respective, iar CFR Călători va prelua operarea trenurilor de călători din pachetul minim social pe secţia/secţiile respectivă/respective”.
Pentru secţia Ploieşti Sud – Urziceni, până acum două zile, erau în circulaţie şase perechi de trenuri. Pachetul minim social ar însemna cel mult trei perechi de trenuri, ceea ce ar însemna condiţii extrem de dificile pentru navetiştii care utilizează acest mijloc de transport pentru a ajunge la locurile lor de muncă.














