F. T.

După ce, timp de aproape zece ani, criza de judecători, la Tribunalul Prahova, a fost un subiect la ordinea zilei, se pare că, în curând, lucrurile vor lua o turnură neaşteptată, dar în sensul bun al lucrurilor. Astfel, potrivit unui comunicat al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), toate cele nouă locuri vacante scoase la concurs în sesiunea de la începutul lunii aprilie au fost ocupate. La Secţia I civilă au fost declaraţi admişi trei judecători, nota cea mai mică fiind 8,800, iar cea mare – 9,950. La Secţia a II-a civilă de contencios administrativ şi fiscal, cele cinci posturi scoase la concurs au fost, de asemenea, adjudecate, magistraţii care urmează să le ocupe obţinând punctaje de la 8,150 la 9,325.
În sfârşit, şi la Secţia Penală a fost ocupat singurul post vacant, judecătorul care a optat pentru acest loc luând 8,350. Ce consecinţe a avut, până în prezent, criza de nouă judecători la Tribunalul Prahova? În primul rând, faptul că, după cum se preciza în rapoartele CSM din ultimii ani, magistraţii de la instanţa prahoveană „s-au menţinut constant pe locul trei din punctul de vedere al numărului de dosare pe care le-au avut de soluţionat”. Apoi, după cum remarcau chiar reprezentanţii Tribunalului Prahova în Raportul de activitate pentru anul trecut, „volumul de lucru, coroborat cu numărul mic de judecători, s-a răsfrânt asupra calității actului de justiție în sine, determinând participarea unui judecător la un număr mai mare de ședințe pe lună, generând consecințe negative asupra calității actului de justiție, dar și stabilirea, prin repartizarea aleatorie, a unor termene de judecată foarte lungi”. Ca exemplu de volum mare de lucru, a fost dată Secţia I civilă, unde, pe parcursul anului trecut, unui număr de 13 judecători le-au revenit spre soluționare 13.154 de dosare, în creștere cu peste 20 la sută în comparație cu anul 2014, majoritatea cauzelor deduse judecății la această secție vizând recalculările de pensii, litigiile care au avut ca parte în proces Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) etc. Secţie la care, după cum aminteam mai sus, vor mai ajunge încă trei judecători. Este, de asemenea, de anticipat, în contextul acoperirii celor nouă locuri vacante, şi faptul că numărul dosarelor care trenează de mai multă vreme la Tribunalul Prahova (cauze mai vechi de 10 ani – 18; litigii mai vechi de cinci ani – 51) va scădea la finalul acestui an.