V. Stoica

Mihai Apostolache, conferențiar universitar la Universitatea ”Petrol-Gaze” din Ploiești și consilier județean din partea ”Prahova în Acțiune” (formațiune al cărei lider este), a publicat pe pagina sa de Facebook un punct de vedere referitor la sesizarea Curții Constituționale a României de către președintele Klaus Iohannis având ca subiect trecerea Lacului Brebu din domeniul public al statului în domeniul public al comunei Brebu. Legea adoptată recent de Parlament a fost inițiată de Iulian Dumitrescu, actualul președinte al Consiliului Județean Prahova, când acesta deținea funcția de senator.
Mihai Apostolache a analizat sesizarea: ”În luna aprilie, Parlamentul României a adoptat Legea privind trecerea Lacului Brebu, cu titlu gratuit, din domeniul public al statului și din administrarea Administrației Naționale „Apele Romane” în domeniul public al Comunei Brebu și în administrarea Consiliului Local al Comunei Brebu.
Propunerea legislativă a fost inițiată în anul 2018 de actualul președinte al Consiliului Județean Prahova, la acea vreme având calitatea de senator. Așa cum rezultă din expunerea de motive, Inițiatorul a urmărit să ajute comunitatea locală din Brebu, în sensul dobândirii de către aceasta, de la stat, cu titlu gratuit, a Lacului Brebu.
Potrivit procedurii legislative, după adoptarea în cele două Camere ale Parlamentului, legea a fost trimisă pentru promulgare la Președintele României în data de 18.04.2023, iar Președintele României a apreciat că acest act normativ este neconstituțional și a formulat și depus o sesizare de neconstituționalitate astăzi, 03.05.2023.
Conform dispozițiilor constituționale, Președintele este unul dintre subiectele de drept care pot sesiza instanța de contencios constituțional cu obiecție de neconstituționalitate. Acest tip de control este un control anterior de constituționalitate, în sensul că intervine înainte de promulgarea legii.
Președintele României a apreciat, în esență, că legea este neconstituțională în ansamblul său, deoarece au fost nesocotite normele care stabilesc modalitatea de realizare a transferului interdomenial al bunurilor proprietate publică, cele care vizează constituirea dreptului de administrare, precum jurisprudența Curții Constituționale prin care s-a statuat interdicția reglementării transferului interdomenial al bunului proprietate publică prin lege cu caracter individual. Concret, Președintele ne spune că transferul trebuia făcut prin hotărâre de Guvern, nu prin lege, că bunul nu are toate elementele de identificare și că dreptul de administrare se constituie prin voința autorități deliberative locale, materializată într-o hotărâre, nicidecum prin lege.
Curtea Constituțională urmează să dezbată sesizarea de neconstituționalitate și să admită sau să respingă această sesizare. În situația în care instanța de contencios constituțional va admite sesizarea președintelui, legea va fi declarată în ansamblu neconstituțională și se oprește procesul legislativ. Dacă sesizarea va fi respinsă, Președintele promulgă legea și apoi aceasta se publică în Monitorul Oficial și intra în vigoare la 3 zile de la publicare sau la o dată cuprinsă în textul său”.