Editorii dicţionarului american Merriam-Webster au anunţat desemnarea „gaslighting“ cuvântul anului 2022, argumentând că termenul reflectă ‚’epoca dezinformării’’ în care trăim, informează DPA.
Potrivit Merriam-Webster, în 2022 a existat o creştere cu 1740% a căutărilor referitoare la acest termen, care este titlul unei piese de teatru din 1938 despre un bărbat care încearcă să-şi facă soţia să creadă că este nebună.
Dicţionarul defineşte „gaslighting“ drept „acţiunea sau practica de a induce în eroare o persoană în propriul avantaj“.
„În ultimii ani, odată cu înmulţirea impresionantă a canalelor şi tehnologiilor folosite pentru a dezinforma «gaslighting» a devenit cuvântul favorit pentru a desemna decepţia. De aceea (credeţi-ne pe cuvânt!) şi-a câştigat titlul de Cuvântul Anului“, au scris editorii Merriam-Webster.
Printre cuvintele nominalizate pentru Cuvântul Anului s-au mai aflat „omicron“, literă a alfabetului grec utilizată pentru a desemna o variantă deosebit de contagioasă a noului coronavirus, şi „sentinet“, ale cărui căutări au sporit după ce un inginer de la Google a susţinut că robotul de chat bazat pe inteligenţă artificială al companiei a dezvoltat o conştiinţă umanoidă.
Alţi termeni nominalizaţi au fost „oligarh“, „a codifica“, „LGBTQIA“, „argilos“, „raid“ şi „regina consoartă“.
„Puncte bonus (care nu au nicio valoare în bani) vor fi acordate celui care poate folosi toate aceste cuvinte (inclusiv gaslighting) într-o singură frază“, a scris Merriam-Webster pe Twitter.
Cuvântul anului desemnat de Merriam-Webster este „o măsură statistică“ a căutărilor efectuate în dicţionar în ultimul an, se mai precizează într-un alt tweet.