Violeta Stoica
Deși încă nu a fost semnat nici măcar contractul de furnizare a celor 50 de autobuze prin care Primăria Ploiești ar urma să primească, în sfârșit, mijloace de transport în comun noi, primarul Adrian Dobre a anunțat ieri că ploieștenii ar putea avea parte de surprize… incomensurabile în anii care vin. Ce n-a văzut Parisul: nouă autobuze electrice cu stațiile de încărcare aferente, 20 de troleibuze și 20 de tramvaie, toate noi, cumpărate în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
Edilul Ploieștiului se gândește deja la demararea procedurii de achiziție, care ar putea să fie derulată – de către Ministerul Dezvoltării Regionale, în calitatea sa de lider de parteneriat – chiar și înainte de semnarea contractului de finanțare, sub clauza suspensivă necesară în astfel de cazuri.
Toate aceste mijloace de transport ar urma să fie achiziționate în baza unui contract de finanțare prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile.
Într-o ședință extraordinară programată pentru mâine, consilierii locali vor avea ocazia să dea naștere unor noi dispute privind calitatea transportului public din municipiul Ploiești, pentru că trei dintre cele patru proiecte aflate pe ordinea de zi vizează aprobarea parteneriatelor și a acordurilor de parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice: unul – pentru autobuze electrice, unul – pentru tramvaie și un al treilea – pentru troleibuze.
Unul dintre anunțatele acorduri de parteneriat se referă la achiziționarea de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice – în numele unității administrativ-teritoriale municipiul Ploiești – a nouă autobuze electrice cu lungimea de 12 metri, trei stații de încărcare rapidă și nouă stații de încărcare lentă. Pentru cele nouă autobuze electrice, valoarea eligibilă a fost estimată la 30 de milioane de lei, contribuția proprie a Ploieștiului fiind de 2% din valoarea eligibilă aferentă tuturor activităților proprii din proiect, respectiv circa 600.000 de lei.
Al doilea acord de parteneriat vizează o posibilă achiziționare de către același minister, care va fi liderul parteneriatului, a unui număr de 20 de troleibuze cu lungimea de 12 metri, costurile aferente implementării acestui proiect fiind estimate la 47,7 milioane de lei, cu o contribuție proprie a Ploieștiului de 954.000 de lei, cota de 2%.
Al treilea acord de parteneriat ar urma să fie semnat cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice pentru achiziționarea a 20 de tramvaie cu lungimea de 18 metri. În acest caz, valoarea proiectului ar fi mult mai mare, respectiv de 190,5 milioane de lei, cofinanțarea de 2% aferentă municipiului Ploiești ajungând la circa 3,8 milioane de lei.
Toate cele trei acorduri de parteneriat ar urma să fie semnate pentru obținerea unor finanțări europene prin intermediul Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, obiectivul specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.
Până una-alta, deși în principiu procedura de achiziție pentru furnizarea a 50 de autobuze noi pentru municipiul Ploiești s-a terminat, contractul nu a fost încă semnat cu firma care a fost desemnată câștigătoare. Primarul Ploieștiului, Adrian Dobre, a declarat că încă nu a expirat termenul pentru depunerea plângerii la Curtea de Apel Ploiești împotriva deciziei de respingere dată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.