Cererea înregistrată la nivel global şi reducerea stocurilor au majorat preţul untului; în contextul în care supermarketurile nu vor să plătească mai mult, producătorii îşi exportă marfa, iar Franţa se confruntă cu lipsa ingredientului folosit deseori în bucătărie, potrivit Bloomberg, citată de Agerpres. „Problema are legătură cu faptul că este un război al preţurilor între retailerii francezi”, spune Thierry Roquefeuil, preşedintele federaţiei producătorilor de lapte FNPL. „Retailerii francezi refuză să crească preţurile, chiar şi cu câţiva cenţi, chiar şi în cazul untului. Producătorii de lactate remarcă faptul că este o cerere externă la preţuri mai mari, aşa că vând în afară”, explică Roquefeuil. Preţurile globale ale untului aproape s-au triplat, ajungând la 7.000 de euro tona de la 2.500 de euro, în 2016, potrivit Agritel, o companie de consultanţă cu sediul în Paris. În Europa, preţurile au ajuns la 6.500 de euro tona, în luna septembrie, cel mai ridicat nivel de când Comisia Europeană a început să colecteze astfel de date. Ministrul Agriculturii, Stephane Travert, a declarat că speră să se ajungă curând la un acord între retaileri şi producătorii de lactate. Potrivit unui raport publicat de compania Nielsen, 30% din cererea de unt din supermarketurile din Franţa nu a fost acoperită în perioada 16-22 octombrie. În unele supermarketuri, cota s-a ridicat la 46%. „Deficitul de unt din supermarketurile din Franţa este o consecinţă directă a crizei de lapte din 2016 care a generat o scădere cu 3% a producţiei”, a explicat Xavier Hollandtsni, expert în domeniul agricol. Piaţa untului a înregistrat, de asemenea, o cerere ridicată, în special, în Asia. Franţa este cel mai mare consumator de unt pe cap de locuitor din lume.