Toate cate se intampla in judet sunt pe masura infrastructurii, nicidecum a indolentei noastre. Sunt soselele vai de carosabilul lor? Da. Hop, apar si accidentele. Este canalizarea veche ? Gata, se inunda subsolurile si strazile. Exista stalpi de inalta si joasa tensiune vechi, care sustin cabluri electrice si telefonice ? Da, iar din cauza asta, cum apare din senin o ploaie, raman gospodariile la lumina felinarului si telefonul mut. Sunt sinele tramvaielor 101 sau 102 vechi ? Cum sa nu ? Si atunci, le ia cu zgaltaiala pe cladiri. Iar ele, cladirile, la randul lor, au, in mare majoritate, bulina rosie ? Da. Deci, sa ne ferim de cutremure care inca nu s-au facut simtite. Concluzia, in randurile de mai jos: toate pornesc de la infrastructura. Ca de exemplu:
Nesimtirea soferilor
Beneficiari ai unor masini ultimul racnet, dar si ai unei culturi de te face sa urli, soferul amator al Loganului trece cu nonsalanta la intersectie, la limita dintre galben si rosu. Secondat indeaproape de un Hyundai, bara la bara deci, il urmeaza si un altul, ca doar nu s-or ciocni ca prostii taman in intersectie semaforizata. Profitand de culoarul Pan – Bulevardier, ca-n zona asta se intampla grozaviile, profita si un al treilea. Drept este ca, mai acum cativa ani, mai treceam si noi pe rosu, cu ochii in patru de grija politistilor si a amenzii aferente, nu a masinilor. Or, azi, la semafor, ti-e frica sa treci si pe verde. De la Biroul Politie Rutiera Prahova se tot face vorbire despre „politetea in trafic”. Biroul vorbeste, soferii au radioul dat pe manele. Extinzand problematica pe DN1, este nevoie, mai nou, de elicoptere care sa survoleze zona, ba si de interventia Companiei Nationale de Administrare a Drumurilor, pentru a monta separatoare de sens. De parca am fi la puscarie. Desi, adevarul nu-i chiar departe: unii dintre nebuni chiar isi merita locul la penitenciarul de maxima siguranta si ca pedeapsa complementara, interzis pe viata posesia de carnet auto. Dar, desigur, de vina este infrastructura. Care se traduce prin: sapte ani de-acasa, nesimtire, teribilism, frizarea bunului-simt, inconstienta s.a.m.d.
Tarlaua arsa
Sigur, exista expresia „Ce, te trezesti fluierand ca pe camp, sau la oi ?”. Se fluiera, dar a paguba. Comunicatele pompierilor arata ca in numai trei zile, jumatate din numarul interventiilor au avut loc la paioase. Acum, miristea asta o lua foc din senin, asa, o data, de doua ori la cinci ani, dar in rest ? Pai, in rest, situatia se prezinta astfel: Nea Gheorghe urca vesel in tractor, trage si remorca dupa el si din tigara. Chistocul il arunca pe miriste si, hop, se deschid buletinele de stiri cu: „Ieri, in zona localitatii Potigrafu, au ars 50 de hectare. Traficul a fost intrerupt vreme de mai bine de o ora, pentru degajarea fumului, si asigurarea vizibilitatii”. Al doilea motiv – nu neaparat ultimul – il constituie punerea focului cu intentie. De regula, in astfel de cazuri, tentativa se pedepseste, deci, cu atat mai mult, faptul consumat. Dar, prinde piromanul, da-i amenda, fiindca si legislatia este de asa natura incat iti trebuie martori care sa dovedeasca, pana la urma, cine a pus bricheta la paiul graului. Ceea ce, sa recunoastem, e greu, fiindca in ziua de azi, martorii vin numai dupa ce ii platesti. Iar la instante se mai cunoaste situatia. De vina cine sa fie ? Infrastructura. Traductibila – ca de-aia este limba romana bogata in conotatii – prin nesimtire: „Lasa ca nu-mi arde mie casa, sa vina pompierii, ca asta e meseria lor, eu trebuie sa fac rotatia culturilor pe tarla, asa ne-a zis inginerul de la fostul CAP ca-i bine, pentru productivitatea muncii, productia de morcovi ridicata la hectar, ca anul asta este excedent de cereale”.
Lenea
Se inunda gospodariile dintr-un sat cu romi, care au case din chirpici. Cine intervine mai intai ? Motopompele si angajatii ISU, ca etnicii au alte griji: cum s-or descurca confratii lor de prin Italia cu amprentarea, cum sa ajunga si ei sa gaseasca, prin Suedia, un loc mai caldut de cersit, de unde sa mai fure niste traverse de cale ferata, fiindca, mai nou, sunt bine insurubate. Insurubata este si in ei lenea, tiganii – unii dintre ei, desigur – stau cu mainile in san privind cu admiratie cum raneste angajatul la stat malul si aluviunea sau uitandu-se daca are semnal la celular, sa-si anunte conationalii cand se da ajutorul social.
Mizeria de la Bucov
Desigur, o iesire pentru oxigenarea plamanilor nu strica locatarului de la bloc, care vrea sa se bronzeze un pic inainte de a ajunge pe Litoral. Pe cale de consecinta, in Bucov sau la margine de drum judetean, intinde de-o „campeneasca”. Degradabil este numai mediul, nu si pungile de plastic ramase in urma vizitatorilor in slapi. Pana la pungi insa, sa trecem in revista ce se petrece in rastimp de 6-8 ore, cat sta stramutatul de la tara in blocurile muncitoresti de la oras. Sfaraie mititeii, capul de familie, cu tigara aprinsa, intoarce fleicile de carne, iar lucratorii Oficiului pentru Protectia Consumatorilor sunt si ei in concediu, basca faptul ca sunt putini, de nu pot face fata cu inspectiile pe Valea Prahovei. Si, apropo de Prahova, masinile sunt spalate si ele in raul cu acelasi nume, de se duc zoaiele de pe parbriz pana in Dunare. Desigur, aici se poate face vorbire tot despre infrastructura cosurilor de gunoi, sau a spalatoriilor auto ca, deh, sunt amplasate la o distanta prea mare de gratar, iar lenea e pe masura.
***
Asadar, pentru tot si toate, infrastructura este de vina. Pentru recentul accident, de la Bucov, unde o femeie de 52 de ani, din localitate, a fost accidentata grav pe trecerea de pietoni; pentru M. Lucian, care conducea sub influenta bauturilor alcoolice, tot infrastructura este de vina; pentru cablurile telefonice furate din zona localitatii Dumbravesti, tot infrastructura este e vina; pentru incendiul de miriste de la Cocorasti, tot infrastructura este de vina.
Pentru tot si toate, exista o scuza – infrastructura, careia Academia ar trebui sa-i gaseasca un sinonim, in dictionar: Indolenta. Pana atunci, poate ne-om pune si noi amprenta pe un minimum de civilizatie.
Fl.TANASESCU