Parisul are La Rue du Faubourg Saint-Honore. New York este orasul bulevardelor Madison si Fifth. Iar pentru o sedinta de shopping, ce loc poate fi mai potrivit decat Via Monte Napoleone din Milano, pentru ultimul trend in moda? Expertii Forbes in stil au decis ca, in topul oraselor stralucitoare, nu poate sta decat Londra cea vesnic cetoasa, cu a carui vibratie cosmopolitana nimic nu se compara. O treime din populatia actuala a orasului s-a nascut in afara lui; ca atare, 2,3 milioane de londonezi impartasesc cultura, moda si arta culinara de o mare diversitate. Tocmai acest amestec confera o efervescenta unica orasului, considerat de studiul de fata ca fiind cel mai elegant din lume.
Forbes a preluat si comentat acest studiu, realizat cu ajutorul a 18.000 de repondenti din 18 state. Orasele au fost evaluate pornind de la stilul de viata, agitatie, multiculturalism, viata culturala si atractivitate. De exemplu, participantilor la studiu li s-a solicitat sa ordoneze 40 de metropole pornind de la date meteorologice, poluare si atractii turistice – in primul rand edificii, monumente si parcuri. Au fost chestionati despre cat de bine sunt asteptati sa fie primiti ca oaspeti in respectivele orase si cat de importanta a fost contributia acestora pe plan mondial in domeniile stiintei, culturii, dar si ale guvernarii politice, in ultimele trei decenii. „Conducatorii mai intelepti au stiut sa priveasca intotdeauna un oras sub forma de brand, care trebuie promovat”, arata Anholt. „Unul dintre efectele globalizarii este tocmai competitia acerba dintre orase in atragerea de turisti, de oameni de afaceri si investitori, de oportunitati si evenimente. Ca atare, atentia pentru reputatia unei metropole nu a fost niciodata mai sporita.”
In parte, Londra aterizeaza in fruntea listei pentru ca aproape o treime din populatia lumii – inclusiv Australia, India si Canada – are legaturi directe cu Commonwealth-ul si considera capitala britanica centrul economic, muzical si fashion al lumii. Anuntatele Jocuri Olimpice din 2012 confirma si ele ca Londra merita un astfel de renume, considera Forbes.
Despre Paris, ocupant al locului secund, Anholt crede ca „a devenit un cliseu sa spui ca este unul dintre cele mai chic orase, deja inglobat in cultura populara a lumii. Daca vii ca turist dintr-un stat in dezvoltare, te astepti sa gasesti aici gastronomie de top, moda de inalta clasa, totul ca un mod de viata obisnuit. Si daca s-ar transforma intr-un loc oribil, tot nu si-ar pierde buna reputatie ani buni.”
Milano, care nu a intrat in primele zece pozitii ale clasamentului, a obtinut totusi titlul de oras cu cea mai importanta contributie in lumea modei. Washingtonul a obtinut distinctia pentru politica, Madridul pentru cultura, iar Tokio – fireste – pentru progresul tehnologiei.
Surprinzator, Sidney surclaseaza New York, Roma si Barcelona, ocupand un fruntas loc 3. „Toata lumea iubeste Australia!”, spune Anholt. „Este un brand fantastic, care a fost promovat, in cea mai mare parte, de Crocodile Dundee. Filmul asta a facut minuni pentru imaginea oraselor Australiei, care este perceputa acum ca un taram perfect: cald, bogat, primitor si civilizat.”














