Erorile edilitare viitoare „promit” sa fie la aceeasi inaltime cu cele din trecut

Locul viran de la intalnirea Strazii Mihail Kogalniceanu cu Bulevardul Carol I, in suprafata de circa 1.300 de mp, i-a facut cu ochiul unui investitor din Bucuresti. Acesta doreste sa construiasca aici un hotel cu opt etaje, inalt de 29 de metri. O parte din paguba peisagistica pe care noua cladire o va produce localitatii a inceput sa se contureze cu ocazia unei dezbateri publice, desfasurata saptamana trecuta. Acest tip de dezbatere a fost o premiera pentru Sinaia si a avut o semnificatie aparte, dat fiind ca, in urma cu doua luni, administratia locala a fost aspru criticata de catre Ordinul Arhitectilor din Romania pentru a fi scapat de sub control ritmul de dezvoltare urbanistica a orasului. Primarul Vlad Oprea a organizat dezbaterea, insa a absentat de la ea. Nu a participat nici investitorul bucurestean, el fiind reprezentat de echipa de arhitecti care au semnat proiectul.
Un alt hotel pana la cer
Desi, deocamdata, exista doar pe planseta arhitectilor, cladirea da semne ca se va inscrie in seria de edificii a caror conceptie a avut ca principal punct de plecare ideea maximizarii profitului de pe urma unui petic de pamant dat. Astfel, desi terenul are aproximativ 1.300 de mp, cladirea este gandita sa ocupe 950 mp si este prevazuta cu locuri de parcare doar pentru jumatate din numarul de camere de care va dispune, 70 fata de 139. In plus, prin inaltimea sa, imobilul „promite” sa obtureze cel mai insemnat culoar vizual prin care inca mai este posibila panoramarea golului alpin al Muntelui Furnica, din centrul localitatii. Raportul dintre numarul de camere si cel al locurilor de parcare incalca flagrant o hotarare de consiliu care a fost adoptata la sfarsitul anului trecut de catre legislativul sinaian. Potrivit acesteia, orice cladire nou construita in Sinaia trebuie sa fie prevazuta cu tot atatea locuri de parcare cate apartamente sau camere de cazare detine.
Vorbe aruncate-n vant
„Pana acum, in Sinaia au fost facute multe greseli din punct de vedere urbanistic, inclusiv ignorarea crearii de spatii de parcare. Daca nu putem indrepta aceste greseli, dorim, macar, sa nu le mai repetam. Acesta nu este un tip de hotel la care vor veni acei turisti care umbla cu rucsacul in spate, ci cei care circula cu masina”, le-a atras atentia arhitectilor bucuresteni consilierul Eugen Strafalogea, invocand hotararea Consiliului Local Sinaia. „Nu incercati sa concurati natura. Prin construirea acestui hotel ar disparea ultimul loc generos prin care peisajul alpin mai poate fi vazut din oras”, le-a pus in vedere colegilor sai de breasla si arhitectul din Busteni Dan Manea. „Cladirea va ocupa aproape tot locul. Cred ca, dupa construirea ei, muntele nu se va mai putea vedea nici macar de la etajul al treilea al hotelului Paltinis. Eu zic ca ar fi potrivit ca proiectul sa fie modificat si, eventual, de la 139 de camere sa ajungeti la doar 100 de camere”, a sustinut si fostul primar Ion Scaunas.
Remarcile facute de Strafalogea si de ceilalti prezenti i-au determinat pe autorii proiectului sa-si deserte tot sacul de ilogisme pe care l-au putut cara cu ei de la Bucuresti: „Este discutabila strictetea cu care toata lumea vine cu masina la munte, mai ales ca nici n-are ce face cu ea. Decat, poate, sa se transporte. La Sinaia, nu se face turism auto. Daca vreau sa vad peisaj montan, va jur ca nu stau in fata hotelului”, a gasit unul dintre arhitectii din Capitala curaj pentru a face o demonstratie care, in loc sa convinga, a starnit doar zambete de compatimire si grimase de contrariere. Vorbitorul nu a dat semne ca este multumit cu efectele obtinute si a mai atentat o data la bunul simt, declarand ca hotelul Paltinis, construit acum 100 de ani, ar obtura, la randul sau, privelistea noii cladiri catre Piscul Cainelui. „Nu, nu, dumneavoastra sunteti cei care construiesc ulterior. Nu se poate spune ca hotelul Paltinis priveaza noul hotel de panorama, deoarece hotelul Paltinis a fost ridicat cu mult inaintea imobilului proiectat de dumneavoastra”, au parat cei prezenti diversiunea pe care bucurestenii nu s-au sfiit s-o incerce.
Oprea ii contrazice pe Strafalogea si Andrei
Informat de cele discutate in absenta sa, primarul Vlad Oprea a avut o reactie surprinzatoare. Acesta a sustinut ca atitudinea critica a celor prezenti la dezbaterea publica fata de cladirea ce va fi ridicata la intersectia Strazii Mihail Kogalniceanu cu Bulevardul Carol I este determinata de interesele financiare ale acestora. In speta, Oprea l-a acuzat pe arhitectul din Busteni, Dan Manea, ca este nemultumit ca nu proiecteaza el insusi acest hotel. „Sunt interese financiare la mijloc. Arhitectii sunt invidiosi ca nu au primit ei aceasta lucrare. Dan Manea a proiectat foarte multe cladiri inalte in Sinaia, dar le critica doar pe cele proiectate de altii”. Primarul a fost incercat de amnezie atunci cand a venit vorba despre hotararea de consiliu care statueaza raportul de unu la unu dintre spatiile de cazare si locurile de parcare cu care trebuie sa fie prevazute cladirile noi. „Din cate mi-amintesc, hotelurile trebuie sa aiba locuri de parcare doar pentru 70 la suta dintre camere. Oricum, un hotel nu este niciodata plin”, a spus primarul.
Consilierul Nicolae Andrei, unul dintre cei mai vehementi sustinatori ai crearii de locuri de parcare proportional cu spatiile de cazare, are insa o amintire diferita a acelei hotarari date de legislativul sinaian: „Hotararea spune ca pentru fiecare camera de cazare trebuie sa existe un loc de parcare. Cei care vor da autorizatie de construire pentru un hotel care nu respecta aceasta regula vor raspunde”.
Contactat telefonic, arhitectul Dan Manea nu a dorit sa comenteze acuzatiile lansate de primar, declarand doar ca nu cunoaste cine este investitorul care vrea sa construiasca acel hotel si ca nici nu s-a pus vreodata problema ca el sa-l proiecteze. „Cei care au participat la aceasta dezbatere pot judeca singuri daca vorbele mele au fost partinitoare sau nu”, s-a multumit sa declare arhitectul.
Ionut STANESCU