Luiza Rădulescu Pintilie

Trec de  mulți,  mulți ani – uneori  și de două ori în aceeași zi – pe lângă mica școală din satul Zamfira al comunei Lipănești. Și nu de puține ori mi-a  apărut  în  minte un același  gând  care leagă, simbolic, așezarea sa la o răscruce de drumuri de însăși  menirea unei școli – și aceasta și oricare alta – de a deschide tot atâtea  drumuri de cunoaștere, de iluminare   și  de autodescoperire, de motivare,  de susținere și de împlinire  câți elevi se așează în băncile sale, câtor generații le marchează, într-un fel sau altul,  destinul. Iar cei o sută de ani împliniți deja, anul trecut, de  școala care poartă numele  celui care a ctitorit-o- o personalitate de excepție a vremii sale, el însuși fiu de învățători, fost prefect al județului Prahova, Spirea Sorescu-  dă măsura faptului că nu sunt puțini nici elevii care au primit lumina învățăturii aici, nici generațiile cărora le aparțin. Și vreau să cred că  alegerea de a așeza întreaga  viziune și misiune educațională  sub cuprinzătoarea idee-și cu atât mai nobilă și mai grea – că „Scopul educației este să transforme oglinzile în ferestre” (Sydney J. Harris) va fi  însemnând  până astăzi multe  asemenea  transformări  în timp și multe asemenea ferestre. Dar,  mai ales, șansa de a fi coborât mai multă lumină  și asupra destinelor personale și asupra celor ale comunității din   satul  de pe  Valea Teleajenului ai cărui copii  dornici să învețe carte au bătut,  în timpul în care nu aveau  o  școală aproape de casă, șase- șapte kilometri  până  la școala din comuna învecinată, ori au învățat, așa cum s-a putut,   prin  spații-anexe ale Primăriei din localitate. Neferindu-mă de cuvinte, aș  îndrăzni să adaug că  lumina aceasta se va fi revărsat într-un fel și asupra societății românești în întregul ei,  care a avut dintotdeauna  și se cuvine să aibă pe mai departe – cu toate umbrele ce ar putea fi  găsite – un far în lumea școlii.

Așadar, în școala aceasta –  aflată în imaginea mea la răscruce de veacuri, de drumuri și de destine,  prin poarta căreia am trecut nu o dată fără  a trece, însă,  și dincolo de ea- am intrat prima dată, răspunzând unei frumoase invitații ce mi-a fost adresată de o distinsă profesoară de Limba și literatură română -Luciana Florina Nica,  într-o zi deloc oarecare: 15 februarie 2024 – „Ziua Națională a Lecturii”.

Iar emoția  pașilor care au străbătut holul  plin de panouri cu fotografii și mărturii  care  m-au întors în timp la vremea propriilor mei ani de școală,  de parcă timpul ar fi stat în loc,  apoi emoția și mai mare a sfertului de oră  petrecut chiar în cancelaria școlii,  într-un scurt dialog cu dascălii Claudia Pănescu,  Luminița Jercan, Paul Petcu reîntorși,  rând pe rând, cu cataloagele sub braț, de la orele de curs, aveau să fie  pentru mine doar începutul  copleșitoarelor emoții  de puțin mai târziu. Mai întâi, dintr-o singură privire, în chipurile  celor  șaizeci și cinci de copii din clasele V-VIII m-am redescoperit,  la aceeași vârstă, în banca unei clase a școlii din comuna de hotar Dumbrăvești. Apoi, în glasurile ce au spus,  tare și prelung, “Bună ziua”, m-am reauzit salutând, la vremea mea,   pe vreun  oaspete intrat în clasă. Ceea ce a făcut să mă așez cu și mai multă sfială pe locul de la catedră, cel pentru care am avut dintodeauna și continui  să port un respect anume. Iar de acolo  am avut și mai marele privilegiu de a înțelege de ce scânteile nu doar luminează, ci fac și să se nască speranța de  și mai multă lumină.  Fiindcă  pentru aproape două ore, în tot ceea  ce a însemnat  întâlnirea despre care scriu  rândurile pe care le citiți, acesta a fost pentru mine sentimentul care  s-a conturat din  ce în ce mai clar,  fără a se risipi nici măcar acum când revăd ceea ce a fost, ci, dimpotrivă,  într-un fel  făcându-mă să-l retrăiesc. Știind exact că scânteile acestea au fost aprinse dimpreună în sufletul, în mintea și în ochii acestor copii de părinții și  de dascălii lor, fără a uita ceea ce ei înșiși,  cu  vârsta și  cu  înțelegerea de acum, au putut adăuga la propria devenire  aflată la început  și, totuși, în momentul în care  roadele  de mai târziu vor putea apărea doar din semințele bune sădite la timp.

Poate de aceea mă și  bucur că mi-am păstrat convingerea că doar  cei în fața cărora  urma să  mă aflu îmi puteau da răspunsurile  cuvenite  întrebărilor: “Ce s-ar cuveni să spun?”,  „Cât să spun, când și unde să mă opresc?”. Mă bucur și mai mult că m-am dus fără a pregăti un… fir anume al dialogului și m-am lăsat purtată – repet, aproape timp de  două ore – de  tot ceea ce am  putut “citi”  chiar pe chipurile copiilor din fața mea, cu atât mai sincere la această vârstă. Și la fel  în tăcerea lor adâncă  din cea mai mare parte a timpului și în concentrarea și mai adâncă, în  aprobările ori în  aplauzele venite pe neașteptate, în puținele și cu atât mai  frumoasele momente copilărești, în  cele două-trei întrebări timide,  în îmbrățișările atât de calde încât le-am simțit inimile, în dorința de a le scrie câteva cuvinte  pe cărțile duse  ca un mic dar- alături de  filele albe ale unui  carnețel de notat gânduri -prin admirabila bunăvoință a directorului Editurii Karta Graphic din Ploiești, dl Paul Voicu, care a făcut o selecție  dintre lucrările tipărite în ultimii ani, în mărturisirea emoționantă a însăși profesoarei de acum Luciana Florina Nica că, pe vremea în care era elevă a participat, la rândul său, la o asemenea  întâlnire,  iar peste toate   în  convingerea că  atunci când am  încheiat aș fi putut de fapt  reîncepe.   Să le vorbesc din nou despre ziarul Prahova, pe care cu siguranță l-au citit unii dintre părinții și bunicii lor și cu care ei au ținut să-și facă o fotografie.Să  le fac mărturisiri din vremea când eram ca ei sau în anii de studenție. Să le spun câte ceva despre  cărțile în care am adunat interviuri, amintiri și mărturisiri, despre emisiunea TV și podcastul realizate. Să le recitesc “Povestea creioanelor  colorate” pe care am scris-o răspunzând tot provocării de a ajunge la inima unor copii și  a le spune și  atunci și acum, celor în fața cărora m-am aflat, cât de unic e fiecare dintre ei, cât de important este să aibă încredere în propriile forțe, să-și urmeze drumul și să strălucească !Și, departe de a vrea să le țin vreo lecție, luându-mi îngăduința să îi îndemn să citească și iar să citească, să nu uite, ținând  pasul cu tehnologia și cu modernele… ecrane de astăzi, să se întoarcă și  la fila tipărită a unei cărți, poate și a unui ziar, dar și la scrisul de mână,  așa cum l-au deprins când o învățătoare le-a condus  creionul pe hârtie.

Și de la capăt aș fi luat-o și ca eu însămi să reînvăț ceea ce am învățat în cele două ore timp de la  fiecare dintre cei 65 de  elevi și de la dascălii care le-au fost alături, de la emoția de a reintra într-o școală nu numai cu prezentul pe care îl port pe umerii, ci și cu toate amintirile despre vremea școlii rămase pentru totdeauna în inimă. Înscrise toate de-acum  pe o nouă filă a cărții vieții mele  ce va fi simbolic marcată și de  atât de sugestivele semne de carte ce mi-au fost dăruite, cu atât mai mult cu cât, create  fiind chiar de către copii, la îndemnul profesoarei alături de care descifrează taina cuvintelor,  poartă  fiecare în parte  ceva din unicitatea, din  originalitatea, din  creativitatea și  din frumusețea vârstei și a visurilor lor. Chiar și a cărții pe care tocmai o citesc, după cum mi-a mărturisit o fetiță din clasa a V-a. Dar și a convingerii mele că fiecare dintre ei va străluci în felul său. Iar imaginea școlii   de la  răscruce de veacuri, de drumuri și de destine îmi pare că și-a adăugat ea însăși – ca un blazon al menirii sale – și simbolul unui semn de carte. Al învățăturii și al științei de carte…