Structura, considerată una periculoasă, se află deasupra drumului național 1

V. Stoica

Compania Națională CFR SA face demersurile pentru procedura de demolare a podului feroviar aflat pe linia 312 Câmpina – Câmpinița, structură care trece peste DN1, în prezent compania feroviară aflându-se în procedura de obținere a avizului de gospodărire a apelor pentru a putea demara dărâmarea podului. ”Ca rezultat al procesului de producţie vor rezulta temporar următoarele ape uzate: deșeuri rezultate din activități de demolare beton armat ce se vor evacua în râul Prahova, ce vor fi epurate prin recuperarea resturilor grosiere”, se arată în informarea privind solicitarea avizului de la Apele Române. Deși, în urmă cu câțiva ani, CFR SA căuta soluții pentru punerea în siguranță a structurii feroviare menționate, ulterior s-a ajuns la concluzia că este nevoie de demolarea podului respectiv, fiind încheiat chiar și un contract în acest sens.
La finalul lunii decembrie 2022, CFR SA, prin Sucursala Regională CF București, a încheiat contractul pentru dezafectarea podului aflat la km 0+609, pe linia 312 Câmpina – Câmpinița, proiectare și execuție. Câștigătoarea licitației a fost desemnată asocierea INFRA SYSTEM PROIECT – BETARMEX SRL, la o valoare contractuală de 5,1 milioane de lei fără TVA.
Închis circulației feroviare în luna septembrie a anului 2013, podul feroviar menționat se află în evidențe ca punct periculos de gradul I încă din anul 1995, însă starea acestui obiectiv s-a deteriorat extrem de mult în ultimii ani.
Privitor la starea tehnică actuală, reprezentanții CFR arătau, încă din 2018, când a fost lansată licitația pentru lucrări de intervenție propuse pentru podul feroviar, lucrări de care nu a fost interesată nicio firmă de construcții: “Urmare verificărilor efectuate în perioada scursă de la punerea în funcțiune (n.n. – podul fiind construit în anul 1974) și până în prezent, s-au evidențiat o serie de deficiențe cauzate în principal deplasării spre amonte a banchetei cuzineților de pe pila 5 ca urmare a rotirii bazei (fundației) acesteia, deplasare ce a antrenat tablierele V și VI, fapt ce a dus la deformarea aparatelor de reazem, ruperea elementelor de ghidare, fisuri și crăpături în cuzineți. Rotirea bazei pilei a fost posibilă din cauza fundării acesteia într-un strat de pietriș cu bolovăniș, sub care se găsește un strat de sare compactă și a existenței unui curent de apă subteran ce trece oblic pe sub latura din amonte a pilei 5. Podul se află în evidențe ca punct periculos de gradul I din anul 1995. În data de 24.09.2013, s-a luat măsura închiderii circulației feroviare pe linia CF Câmpina – Câmpinița, din cauza agravării deficiențelor existente la pila nr. 5 aferentă podului de la km 0+609. Pentru urmărirea evoluției fenomenului de deplasare/ rotire a pilei nr. 5 (n.n. – care se găsește chiar la mijlocul DN1), a fost instituit un program de supraveghere și măsurare cu dispozitive optice. Din analiza datelor culese în ultimele șapte luni, se observă deplasări în plan vertical și orizontal neliniare cu valori fluctuante, indicând un fenomen de “plutire” a pilei 5”.
Problema pare cu atât mai gravă cu cât în aceeași documentație de atribuire se preciza: “Având în vedere cele de mai sus și faptul că viteza de deplasare/ rotire a pilei nr. 5 are o evoluție defavorabilă, existând riscul de pierdere a stabilității structurii și de prăbușire a grinzilor ce se sprijină pe pila nr. 5, peste DN1, se vor dezafecta tablierele aferente deschiderilor 5 și 6”. Expertiza tehnică realizată în anul 2018, în care se arăta pericolul reprezentat de podul feroviar respectiv, este valabilă până la finalul anului 2023.
(sursa imagini: www.google.com)