V. Stoica

Cea mai mare problemă a traficului de pe Valea Prahovei este absența unui drum de viteză care să ocolească zonele locuite și care să le ofere turiștilor posibilitatea de a ajunge în stațiunile montane fără a petrece ore întregi în autoturisme.
Cum despre construirea unei autostrăzi care să unească Ploieștiul de Brașov încă nu poate fi vorba, s-a căutat o altă variantă: șosele ocolitoare pentru Comarnic, Bușteni și Azuga. Când și dacă vor fi vreodată date în circulație aceste drumuri aflate deocamdată doar pe hârtie, vom vedea. Deocamdată, însă, Consiliul Județean Prahova a preluat construirea unor așa-zise ”descărcări din A3”, la Comarnic și Bușteni-Azuga. Adică, aceste drumuri – variante ocolitoare ar urma să fie legate, numai Dumnezeu știe când!, la perpetua viitoare autostradă A3 care ar fi trebuit să străbată zona montană a Prahovei de zeci de ani.
La finalul săptămânii trecute, CJ Prahova a lansat o licitație pentru proiectare și execuție ”Acces rutier complementar descărcare A3 Azuga-Bușteni”, denumirea oficială a variantei ocolitoare care ar trebui să apară în zona celor două orașe din Valea Superioară a Prahovei. Reprezentanții Consiliului Județean Prahova au anunțat că termenul pentru depunerea ofertelor este 23 februarie 2023, iar termenul de execuție a contractului, care cuprinde proiectarea și execuția lucrărilor de construire a drumului (cu o lungime de aproape 9,5 kilometri) este stabilit la 3 ani.
Conform aceleiași surse, drumul de două benzi ar urma să înceapă de la intersecţia cu breteaua de descărcare a autostrăzii A3 între Sinaia şi Poiana Ţapului – DN1 (km. 126+640), având finalul în Azuga, la intrare în DN1 (km. 136 +100 prin stânga). Valoarea estimată a contractului depășește 604 milioane lei (fără TVA), iar finanțarea ar trebui să fie asigurată de Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., din fonduri europene – prin Programul Operațional de Transport 2021-2027.
Anterior, în luna decembrie 2022, CJ Prahova a lansat și licitația pentru ”Acces rutier complementar descărcare A3 Comarnic”, o altă ocolitoare a cărei valoare totală (proiectare și execuție) se ridică la circa 250 de milioane de lei, fără TVA.
Deocamdată, în acest din urmă caz, curg solicitările de clarificări din partea firmelor de proiectare/construcții, date fiind neconcordanțele sesizate de acestea în documentația de atribuire publicată de Consiliul Județean Prahova în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.