Într-un raport întocmit de instituţie apar şi situaţii reclamate de salariaţi din judeţul Prahova

V. Stoica

Avocatul Poporului a dat publicității un nou raport, în care se analizează modul în care angajatorii au respectat, pe perioada pandemiei, drepturile angajaților. Printre alte subiecte ale documentului elaborat de instituție, se face referire inclusiv la cazurile în care salariații au fost obligați, pentru a se reîntoarce la serviciu după perioada în care au fost bolnavi de coronavirus, să își facă, pe cheltuiala lor, teste din care să reiasă că nu mai sunt infectați cu SARS Cov-2.
Potrivit raportului special întocmit de Avocatul Poporului privitor la dreptul la muncă și protecția socială a muncii, au fost semnalate cazuri în care angajatorul a condiționat prezența la locul de muncă a angajaților de efectuarea unor teste rapide antigen sau a testelor RT-PCR făcute din veniturile proprii. „Astfel de cazuri ne-au fost aduse la cunoștință de Inspectoratul Teritorial de Muncă Galați, Inspectoratul Teritorial de Muncă Dâmbovița, Inspectoratul Teritorial de Muncă Bihor, Inspectoratul Teritorial de Muncă Constanța, Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova, Inspectoratul Teritorial de Muncă Sibiu. Deși au fost sesizați, inspectorii de muncă nu au putut aplica în toate cazurile sancțiuni, întrucât, în urma verificări efectuate la angajatorii reclamați, nu s-a putut constata acest fapt, nemaiexistând niciun document la nivel de angajator din care să reiasă acest lucru sau angajații în cauză au evitat să semnaleze în scris asemenea practici sau să comunice datele angajatorilor pentru a fi verificați. În situațiile în care s-au confirmat cele reclamate, inspectoratele teritoriale de muncă au aplicat sancțiuni contravenționale sau au dispus măsura renunțării la asemenea practici.
Starea de urgență și cea de alertă, caracterizate prin măsurile de prevenire a infectării cu virusul SARS-CoV-2, au scos în evidență dificultățile pe care persoanele aflate în derularea unor raporturi de muncă ori în găsirea unui loc de muncă le întâmpină.
Astfel, în activitatea desfășurată, Avocatul Poporului a analizat o serie de aspecte de care a luat cunoștință referitoare la revenirea în activitate, ulterior perioadei de izolare, testarea și vaccinarea personalului angajat.
După cum s-a putut constata, din activitatea/cazuistica instituției, în urma petițiilor și articolelor apărute în presă, instituția Avocatul Poporului a avut în atenție, în esență, următoarele: obligativitatea testării la revenirea în activitate după expirarea perioadei de izolare de 14 zile de la data primului test pozitiv; condiționarea de către angajator a angajaților în ceea ce privește vaccinarea/testarea, în lipsa unor prevederi legale în acest sens; suportarea de către angajat a costurilor testării proprii, în condițiile în care acesta nu este vaccinat împotriva COVID-19.
Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu cu privire la situația creată la o universitate, unde studenților și angajaților proprii le-a fost interzisă participarea la examene dacă nu prezintă adeverința de vaccinare sau un test Covid negativ. Aceeași măsură a fost luată și pentru profesori și supraveghetori”, se arată în documentul menționat.
La finalul raportului special, Avocatul Poporului face o serie de recomandări, inclusiv pentru Parlamentul României, pentru a emite reglementări prin care să se respecte dreptul oamenilor la muncă, inclusiv în perioada pandemiei de coronavirus.