La propunerea unora dintre cititorii ziarului nostru, am publicat în acest colţ de pagină o serie de informaţii din domeniul administraţiei locale, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Astfel, cei interesaţi au putut afla din grupajul pe care îl încheiem astăzi cine reprezintă autoritatea executivă și pe cea deliberativă la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, dar și care sunt atribuţiile primarului și consilierilor locali etc., conform Codului administrativ.
Prefectul şi subprefectul
Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local. Prefectul conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organisme ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale. Asigură conducerea comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, asigură verificarea legalităţii actelor administrative ale autorităţilor administraţiei publice locale şi poate ataca în faţa instanţei de contencios administrativ actele acestora pe care le consideră ilegale.
Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi prerogativelor care îi revin potrivit legii, prefectul este ajutat de doi subprefecţi. Funcţiile de prefect şi de subprefect sunt funcţii din categoria înalţilor funcţionari publici. Guvernul numeşte câte un prefect în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti. Numirea şi eliberarea din funcţie a prefecţilor şi a subprefecţilor se fac prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministrului care coordonează instituţia prefectului. Prefectul îndeplineşte următoarele categorii de atribuţii: atribuţii privind asigurarea implementării la nivel local a politicilor guvernamentale şi respectării ordinii publice; în exercitarea rolului constituţional de conducere a serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organisme ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale; atribuţii privind verificarea legalităţii actelor administrative ale autorităţilor administraţiei publice locale şi atacarea actelor administrative ale acestor autorităţi pe care le consideră ilegale; atribuţii de îndrumare, la cererea autorităţilor administraţiei publice locale, privind aplicarea normelor legale din sfera de competenţă; atribuţii în domeniul situaţiilor de urgenţă.
De asemenea, prefectul asigură monitorizarea aplicării unitare şi respectării Constituţiei, a legilor, a ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului, precum şi a celorlalte acte normative de către autorităţile administraţiei publice locale şi serviciile publice deconcentrate, la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti; analizează modul de îndeplinire a obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare şi informează Guvernul, prin intermediul ministerului care coordonează instituţia prefectului, cu privire la stadiul realizării acestora, în conformitate cu atribuţiile ce îi revin potrivit legii; monitorizează activitatea de implementare în mod coerent şi integrat a politicilor publice promovate de către ministere şi celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului şi informează Guvernul, prin intermediul ministerului care coordonează instituţia prefectului asupra stadiului de realizare a acestora; acţionează pentru menţinerea climatului de pace socială şi a unei comunicări permanente cu toate nivelurile instituţionale şi sociale, acordând o atenţie constantă prevenirii tensiunilor sociale; monitorizează acţiunile de prevenire a infracţiunilor şi de apărare a drepturilor şi a siguranţei cetăţenilor, desfăşurate de către organismele legal abilitate; verifică modul în care serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organisme ale administraţiei publice centrale îşi îndeplinesc atribuţiile de monitorizare şi de control în domeniul în care activează.
Prefectul verifică legalitatea actelor administrative ale consiliului judeţean, ale consiliului local şi ale primarului. Acesta poate ataca actele autorităţilor pe care le consideră ilegale, în faţa instanţei competente, în condiţiile legii contenciosului administrativ. Prefectul dispune, în calitate de preşedinte al Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă, măsurile care se impun pentru prevenirea şi gestionarea acestora; utilizează, în calitate de şef al protecţiei civile, fondurile special alocate de la bugetul de stat şi baza logistică de intervenţie în situaţii de criză, în scopul desfăşurării în bune condiţii a acestei activităţi; veghează la desfăşurarea în bune condiţii a intervenţiilor şi a altor activităţi necesare restabilirii situaţiei normale în plan local.