Violeta Stoica

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice are în derulare mai multe proceduri de achiziție destinate cumpărării de tramvaie, troleibuze și autobuze electrice pentru zeci de municipii – reședință de județ din țară.
Printre acestea se regăsește și municipiul Ploiești, în două dintre procedurile aflate în derulare – pentru autobuze electrice și pentru tramvaie – fiind deschise ofertele și demarând evaluarea dosarelor depuse de către societățile producătoare sau importatoare de mijloace de transport în comun eficiente energetic și, în special, nepoluante.
Pe 2 iulie au fost deschise ofertele pentru achiziția de 40 de tramvaie cu lungimea de circa 18 metri, destinate transportului public urban de călători, jumătate dintre ele urmând să ajungă pe străzile din Ploiești. Două firme au depus oferte, una din România și cealaltă – din Turcia.
Lansată în ianuarie 2019, licitația ar urma să se finalizeze prin semnarea unui contract de furnizare a respectivelor mijloace de transport în comun.

Dacă licitațiile organizate de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice se vor finaliza așa cum este prevăzut, ploieștenii vor avea ocazia să circule atât cu tramvaie și troleibuze noi, cât și cu autobuze electrice.
Cele trei proceduri de achiziție sunt în derulare, iar termenele la care se vor parafa contractele depind și de obținerea finanțării europene, dar și de eventualele contestații care ar putea să apară în cadrul acestor licitații.
Deocamdată, pentru achiziția de troleibuze nu au fost deschise ofertele, însă se află în evaluare dosarele depuse de către cei doi ofertanți – în cazul tramvaielor – și de către cei cinci ofertanți – în cazul autobuzelor electrice.
Când vor ajunge să circule aceste mijloace de transport pe străzile din Ploiești, încă nu se știe, însă cert este că în ambele proceduri de achiziție se bat firme turcești și firme românești.

tramvaie interiorÎn cazul tramvaielor, lista participanților la deschiderea ofertelor se rezumă la două firme: Durmazlar Makine, din Turcia, și Electroputere VFU Pașcani, din România.
În afara prețului ofertelor, se va lua în considerare pentru departajarea ofertanților și numărul suplimentar de călători transportați în picioare, cerința obligatorie fiind ca garniturile să aibă o capacitate de transport totală de 68 de călători transportați în picioare.
Și numărul suplimentar de călători transportați pe scaune este un element de departajare, astfel încât, pe lângă cele minimum 32 de scaune fixe, nerabatabile, să mai poată fi extinsă capacitatea cu maximum 8 scaune.
Și perioada de garanție extinsă contează la desemnarea câștigătorului în urma licitației. Conform documentației de atribuire, garanția funcționării tramvaielor va fi de minimum 350.000 km sau minimum 5 ani de la data punerii în exploatare, cu precizarea că garanția se referă la tramvai în ansamblu și la toate componentele acestuia. Numărul minim de ani pentru garanția extinsă, care va fi punctată la selecția ofertei câștigătoare, este de 1 an suplimentar perioadei de garanție obligatorie sau 70.000 km, iar numărul maxim este de 5 ani suplimentar perioadei de garanție obligatorie sau 350.000 km.

Cine sunt ofertanţii?

Firma turcească Durmazlar Makine a depus oferte și într-o licitație a Primăriei Capitalei, reprezentanții producătorului de tramvaie declarând în primăvara acestui an că ar putea construi o fabrică în România, în funcție de câte licitații vor câștiga în țara noastră. Firma Durmazlar Holding este un producător de utilaje industriale, din Turcia, înfiinţată în anul 1956. Durmazlar produce componente pentru vehiculele feroviare ale unor companii precum Alstom sau Siemens.
Electroputere Pașcani, cel de-al doilea ofertant, a fost înființat în 1869 de specialiști austrieci și polonezi, fiind unul dintre producătorii de material rulant din România.
Ca urmare a unor investiții majore, în anul 2013, denumirea companiei a fost schimbată din REMAR (Reparații Material Rulant) în Electroputere VFU Pașcani.