V.S.

Discuțiile aprinse care s-au iscat în spațiul public în legătură cu modificările propuse în privința aplicării unui nou model de impozitare a veniturilor au generat o serie de confuzii în rândul românilor.
În ediția de astăzi a cotidianului Prahova, deputatul PSD de Prahova Rodica Paraschiv prezintă argumentele “pentru” aplicarea noului model de impozitare, ca răspuns la părerile “contra” apărute în ultima perioadă referitoare la acest subiect extrem de important pentru toți românii.

Păreri contra Argumente pentru
E greu de definit „gospodăria”, va fi nevoie de un recensământ pentru a se stabili cine se gospodărește împreună. Gospodăria este definită (a se vedea punctajul special pentru IVG).

Nu e nevoie de recensământ. Cei care se gospodăresc împreună vor fi direct interesați să declare acest lucru consultantului fiscal pentru a-și diminua impozitele, prin deducerea mai multor cheltuieli.

E dificil să fie definite cheltuielile care vor fi deduse din baza de impozitare și plafoanele deducerilor. Aceste categorii de cheltuieli sunt deja definite în draftul de modificare a Codului Fiscal.
Ce răspundere juridică va avea consultantul fiscal în raport cu contribuabilul? Declarația pentru IVG va fi completată în prezența contribuabilului și împreună cu acesta. În final, contribuabilul semnează declarația și își asumă astfel răspunderea pentru veridicitatea celor declarate.
În prezent, ponderea veniturilor încasate de la persoanele fizice (cu excepția impozitelor reținute la sursă) este foarte mică (circa 2%) Impactul estimat al introducerii IVG indică venituri suplimentare la bugetul de stat de circa 16 miliarde de lei anual.

Cele mai multe creșteri vor fi la colectarea TVA și la accize (întrucât cetățenii vor fi interesați să ceară bonuri fiscale de la furnizorii de servicii și de la comercianți). Deci nu este vorba doar despre ce se încasează de la persoanele fizice.

Cum se va corela colectarea IVG cu taxele colectate de ANAF de la persoanele fizice? Toate veniturile se vor colecta de ANAF. IVG tot la ANAF ajunge, prin intermediul consultanților fiscali.
Comparația României cu alte state care aplică acest sistem este nerealistă Dimpotrivă, faptul că acest sistem și-a demonstrat eficiența în alte state dezvoltate precum SUA, Franța sau Belgia arată că este un model funcțional.
Calendarul de implementare este complet nerealizabil. Primele impozite pe noul sistem se vor plăti abia în luna mai 2019. Până atunci, este suficient timp pentru introducerea noului sistem.
Nu vor exista 35.000 de consultanți, în condițiile în care în tot ANAF-ul sunt circa 23.000 de specialiști. Noi consultanți vor putea proveni din sistemul bugetar (nu doar de la ANAF) dar și din alte sectoare private (sistem bancar, asigurări etc.). Orice persoană cel puțin cu studii medii va putea urma cursurile de instruire și examenul pentru a deveni consultant fiscal.
Până în prezent s-au făcut investiții mari în sistemul fiscal, care a fost construit pe arhitectura modelului actual, al cotei unice. Toate aceste sisteme se vor pierde. Modernizările invocate nu au adus îmbunătățiri semnificative la administrațiile fiscale. Populația e în continuare nemulțumită. Iar cele mai multe investiții vizează relația cu persoanele juridice, nu fizice.
Sistemul informatic al ANAF nu poate face față volumului mare de date și nici nu poate fi compatibilizat cu noul model fiscal. Cele mai multe sisteme IT ale ANAF vizează persoanele juridice, care vor funcționa în continuare pe modelul cotei de 16%. Chiar dacă este vorba despre o declarație complexă pentru IVG, este doar o singură declarație care poate fi transpusă ușor într-o bază de date informatică.