Ana Maxim
Din anul 2013, în Prahova există o filială a Asociației naționale a posesorilor și restauratorilor de vehicule istorice, Retromobil Club România (RCR), creată pentru a încuraja și a promova conservarea, restaurarea și utilizarea vehiculelor de epocă. 46 de prahoveni fac parte din filială, ei deținând, în total, peste 100 de mașini de epocă, toate funcționale, după cum ne-a precizat un reprezentant județean al RCR, Mihai Atanasiu. Mai mult, unii dintre ei au adunat, fiecare în parte, de-a lungul anilor mai mult de 20 de bijuterii pe patru roți. Apartenența la RCR aduce o serie de avantaje pentru posesorii de mașini istorice: ocazia de a participa la peste 30 de evenimente, anual, în toată țara: expoziții, concursuri de eleganță etc, dar și prețuri promoționale la asigurări, datorită unor sponsori cu care colaborează asociația. “Cele mai vechi autoturisme din Prahova sunt: un Chevrolet din 1928, decapotabil, cu patru uși și un Ford A din 1926, tot decapotabil, ambele foarte rare la noi în țară. Proprietarii lor sunt ploieșteni. În Prahova există și mașini americane, de asemenea foarte valoroase, de exemplu un Dodge Charger, un Chevrolet Apache, dar și foarte multe mașini întâlnite pe străzi înainte de revoluție, cum ar fi Dacia 1.300, căreia i-a crescut mult valoarea în ultimii ani, ajungând la 2000 de euro, dacă este într-o stare bună. Există și posesori de camioane care sunt luate din flota armatei române, fabricate între anii 1960- 1975, de exemplu camion Gazz 66, camion SRD, precum și persoane care dețin autoutilitare ARO și TV”, ne-a precizat Mihai Atanasiu. Pentru a fi declarat istoric, un vehicul trebuie să fie original (fără modificări la partea tehnică sau estetică), să fie în perfectă stare de funcționare, culoarea trebuie să fie corespunzătoare paletei de culori originale sau similară, aceeași cerință fiind valabilă și pentru interiorul vehiculului (tapiţerie, mochete, capitonaje etc). Conform noilor directive europene, trebuie să fi trecut mai mult de 30 de ani de la fabricarea mașinii pentru a fi considerată istorică, așa că anul acesta este rândul mașinilor din anul 1985 să fie atestate ca atare, dacă îndeplinesc toate condițiile. Criteriile de clasficiare, în cazul acestora, sunt foarte stricte, de exemplu vopseaua trebuie să fie cea originală, interiorul să fie păstrat exact așa cum a fost realizat în fabrică, mașina să fie bine întreținută și să aibă cât mai puțini kilometri parcurși, susține interlocutorul nostru. Colecționarii prahoveni participă anual la cât mai multe evenimente pentru a-și etala frumusețile pe roți și a întâlni persoane cu care împărtășesc aceeași pasiune. În România, cel mai mare concurs de eleganță pentru mașini istorice este organizat la Sinaia, sub patronajul Casei Regale. Anul acesta, manifestarea a avut loc în luna iunie, pe domeniul Peleș, unde au fost prezentate 29 de automobile din patru țări, printre acestea fiind și două mașini ale unor prahoveni: un Alfa Romeo Spider din 1978 și un Mercedes 300 SE Coupe, fabricat în 1965. Nu au primit premii, dar pentru un colecționar reprezintă o mândrie chiar și simpla participare la un concurs de eleganță de un asemenea prestigiu, unde sunt etalate cele mai spectaculoase și mai bine întreținute vechicule de epocă.
În această toamnă va avea loc în Prahova o nouă manifestare organizată de RCR. Pe 15 octombrie, în parcarea de la Carrefour Ploiești, 50 de mașini istorice din județ urmează a fi prezentate în cadrul unei expoziții.
Potrivit istoricilor, România se numără printre primele zece țări din Europa care au introdus automobilul şi a şasea țară în care s-au organizat curse de automobile. Membrii Retromobil Club România din întreaga țară deţin peste 700 de vehicule istorice dintre care mai mult de 10% au fost fabricate înainte de 1944. Din 2001, Regele Mihai este Preşedinte de Onoare al RCR, Majestatea Sa fiind încă din tinerețe pasionat de automobile și având o colecție spectaculoasă de mașini de epocă.