Violeta Stoica

Nemulțumirile ceferiștilor au început din nou să mocnească, după ce avansul din salariu a fost primit cu întârziere și numai jumătate din suma cuvenită. Deocamdată, personalul de mișcare (toți cei care pregătesc trenurile pentru a pleca în cursele normale) de la Grivița a refuzat să intre pe posturi ieri dimineață, ceea ce a produs unele întârzieri la trenurile de călători care au plecat din principalul nod feroviar al României – Gara de Nord, trenuri care au sosit cu întârziere și în stațiile CFR din Ploiești.
Lucrurile se pare că nu stau bine nici în țară, pentru că – pe lângă faptul că nu se cunoaște încă data exactă la care se va primi a doua tranșă din avansul salarial – se vorbește și despre modul pompieristic în care se dorește să fie făcută o nouă reorganizare a sistemului feroviar de stat, atât cât a mai rămas din el.

Protestul spontan la care au participat salariații implicați în pregătirea trenurilor pentru plecarea în curse din Gara de Nord din București pare să fie doar un mic început. Potrivit surselor noastre, lucrurile sunt destul de dificil de pus în practică – dați fiind pașii care trebuie parcurși pentru declanșarea unui conflict de muncă – însă există tensiuni în rândul salariaților și evenimente precum cel de ieri dimineață pot apărea în orice clipă.
“La CFR Călători a intrat jumătate din avans în cursul zilei de miercuri, iar astăzi (n.n. – joi), și angajații de la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA au primit doar jumătate din drepturile salariale. Restul banilor din avans nu se știe când îi vom primi. Oamenii se întreabă, pe bună dreptate, de ce s-a ajuns la această situație, pentru că ei nu își fac treaba doar pe jumătate, pentru ca să primească doar jumătate din salariu. Noi nu lucrăm parțial, pentru a ne primi parțial drepturile salariale. Ce să faci cu o jumătate dintr-un avans de 450 de lei, așa cum a primit, de exemplu, un acar?”, ne-a declarat ieri unul dintre liderii sindicali din Mișcare-Comercial, ploieșteanul Adrian Codreanu. Practic, s-a ajuns la această situație și din cauza birocrației, pentru că abia în ședința de guvern din această săptămână au fost aprobate contractele de servicii publice pentru 2016-2020 cu societățile feroviare de călători, printre care se află și CFR Călători, care beneficiază de compensații pentru asigurarea pachetului social, ca – de altfel – și companiile private de călători.
„Vă asigur că, după publicarea în Monitorul Oficial, prioritatea mea este plata salariilor întârziate. De aceea, vom face demersurile necesare ca plățile în conturile angajaților să se facă rapid. Ne pare rău de situația creată atât pentru salariații companiei, cât și pentru colaboratorii CFR și cei ai industriei reparatoare”, a declarat, ieri, Iosif Szentes, director general CFR Călători.
Pe de altă parte, printr-un comunicat de presă, conducerea CNCF CFR SA arăta, ieri, că “regretă situaţia creată şi le cere scuze angajaţilor pentru întârzierea acordării drepturilor salariale, cu menţiunea că protecţia socială a personalului feroviar reprezintă una dintre priorităţile companiei”.
Lucrurile în sistemul feroviar de stat nu stau deloc bine, pentru că urmează o nouă reorganizare a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, ceea ce este considerat inoportun de către reprezentanții sindicatelor. Reprezentanții Federației Naționale Feroviare Mișcare-Comercial au transmis, marți, 29 martie, o adresă către ministrul Transporturilor, Dan Costescu, prin care își arată nemulțumirile referitor la programul de reorganizare al companiei. Federația menționată arată că acest proiect de reorganizare “este unul menit să creeze haos în activitățile de reparații, de investiții și de urmărire a acestor activități”.