N. Dumitrescu
Expirarea termenului de valabilitate a documentelor de identitate pare a fi o problemă grea pentru mulţi prahoveni, numai de la începutul acestui an, dintr-o asemenea cauză, 13.000 de locuitori ai judeţului neexistând oficial! Mai grav este însă faptul că dezinteresul de a avea act de identitate valabil se înregistrează şi în cazul celor care ar fi trebuit să intre, pentru prima dată, în posesia acestui document. Statistica arăta că, tot de la începutul acestui an, aproape 4.000 de persoane n-au cerut eliberarea documentului de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani. Ca urmare, serviciile de evidenţă a persoanei au demarat, în colaborare cu poliţiştii, campanii de verificare a celor ale căror acte de identitate sunt expirate, anul trecut acestea având drept rezultat inclusiv ca oamenilor fără adăpost să li se elibereze buletine!
Anul trecut, la nivelul judeţului Prahova au fost eliberate 78.834 de acte de identitate, peste 48.000 de documente fiind înmânate ca urmare a faptului că solicitanţii au declarat că vechile documente nu mai erau valabile. De fapt, preschimbarea documentelor de identitate la momentul expirărilor reprezintă o mare problemă pentru mulţi prahoveni, dezinteresul făcând ca, la începutul acestui an, din această cauză, peste 9.000 de persoane practic să… nu existe! „La începutul lui 2016, în cazul a peste 9.000 de prahoveni figura faptul că termenul de valabilitate al actelor de identitate deţinute nu mai era valabil. În plus, 4.000 de prahoveni n-au cerut eliberarea documentelor la împlinirea a 14 ani. Pentru ca această situaţie să se schimbe, cu sprijinul structurilor de ordine publică vor continua, şi în 2016, acţiunile de verificare a celor care nu au documentele de identitate în regulă”, ne-a declarat, ieri, Ornella Zecheru, directorul Direcţiei Judeţene de Evidenţă a Persoanei Prahova. În acest context, ne-au fost menţionate şi unele rezultate ale verificărilor deja efectuate. „Din 2.800 de persoane ale căror documente expiraseră în perioada 2012-2013, au fost verificate 2.400 de persoane. Problema este că documente noi au fost eliberate doar în cazul unui sfert dintre acestea, având în vedere faptul că, pe teren, personalul serviciilor locale de evidenţă a persoanei s-a confruntat cu diverse situaţii, constatând fie că persoanele erau plecate în afara ţării, unele dintre acestea obţinând statutul de cetăţean român cu domiciliul în străinătate, fie că s-au mutat în alte judeţe şi nu au mai solicitat documente noi de identitate”, ne-a mai declarat interlocutoarea noastră. Aceasta ne-a mai specificat şi faptul că, în 2015, la nivelul judeţului, au fost eliberate şi 2.917 cărţi de identitate provizorii, 23 de asemenea documente ajungând în posesia tot atâtor oameni ai străzii! „Dreptul la identitate este unul constituţional. În situaţia în care solicitantul nu poate prezenta unul dintre documentele prevăzute de lege pentru obţinerea actului de identitate – certificat de stare civilă, dovadă de divorţ, un document de proprietate încheiat în condiţii de valabilitate conform legislaţiei din România, declaraţie de primire în spaţiu, adeverinţă de rol de la primărie sau declaraţie pe propria răspundere că locuieşte la adresa indicată în cererea pentru eliberarea actului de identitate – se pot elibera documente de identitate provizorii, cu valabilitate începând de la 30 de zile până la un an. Oricum, situaţiile sunt clarificate de către angajaţii serviciilor locale de evidenţă a persoanei, de la caz la caz. De pildă, în situaţia persoanelor care sunt depistate pe stradă şi n-au documente – în anul 2015 fiind vorba despre 23 de astfel de cazuri, cele mai multe din Ploieşti – acestora li se eliberează documente provizorii, menţionându-se lipsa locuinţei, în noul act de identitate, la rubrica domiciliu fiind trecut doar numele localităţii unde au fost identificate. În cazul în care este vorba despre lipsa dovezii privind domiciliul, atunci, în noul document se încrie adresa cu care persoana respectivă figurează în Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor ”, ne-a mai declarat Ornella Zecheru.
De altfel, la nivelul celor două municipii ale judeţului – Ploieşti şi Câmpina – au demarat, pe plan local, campanii în care li se reaminteşte prahovenilor ce trebuie să facă pentru a intra în legalitate, în eventualitatea în care nu au documente de identitate valabile. Acţiunile sunt promovate şi în contextul în care, anul acesta, sunt programate să aibă loc alegerile locale – în vară, şi cele parlamentare – la sfârşitul anului. În acest context, directorul Direcţiei Judeţene de Evidenţă a Persoanei a precizat că se poate solicita un nou act de identitate şi cu 180 de zile înainte de data expirării.