* La licitația din octombrie, unicul participant a fost descalificat

Violeta Stoica

Firmele de întreținere a drumurilor sau de asigurare a deszăpezirii pentru iarna 2015/2016 au ocolit licitațiile organizate de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România sau, acolo unde au fost prezente – cu chiu, cu vai – au fost descalificate după deschiderea ofertelor pentru neîndeplinirea tuturor condițiilor puse de autoritatea contractantă în caietele de sarcini.
Chiar dacă la deschiderea ofertelor pentru asigurarea serviciilor de deszăpezire, organizată de CNADNR la mijlocul lunii octombrie, pentru Secția Drumuri Naționale Ploiești și pentru autostrada București-Ploiești depusese oferte o firmă prahoveană, pentru fiecare dintre loturi, potrivit informațiilor noastre, doar pentru A3 va fi semnat contractul de servicii pentru întreținerea pe timp de iarnă.
În schimb, pentru deszăpezirea drumurilor naționale de pe raza județului Prahova, administrate de Secția Drumuri Naționale Ploiești, licitația “mare” va fi reluată. Între timp, până la încheierea contractului, va avea loc o altă procedură – în regim de urgență – pentru deszăpezirea drumurilor naționale prahovene.

Singura firmă – o societate prahoveană de construcții – care a participat la deschiderea ofertelor pentru deszăpezire, organizată de CNADNR pentru lotul 6 Secția Drumuri Naționale Ploiești și pentru lotul 10 Autostrada A3 București-Ploiești, a câștigat doar unul dintre contracte, respectiv pe acela de servicii de întreținere pe timp de iarnă pentru sectorul de autostradă care străbate și Prahova. Astfel, potrivit ofertei, prețul fără TVA al deszăpezirii autostrăzii București-Ploiești va fi de puțin peste șase milioane de lei.
În schimb, drumurile naționale au rămas, cel puțin momentan, neacoperite de vreo societate care să asigure deszăpezirea. Motivul a fost descalificarea la licitație a firmei participante pentru lotul SDN Ploiești, respectiv pentru drumurile naționale prahovene, pentru că nu a îndeplinit toate condițiile puse de autoritatea contractantă în documentația de atribuire.
Prin urmare, CNADNR organizează o altă procedură – în regim special, adică negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare – pentru acoperirea serviciilor de deszăpezire a arterelor rutiere aflate în administrarea Secției Drumuri Naționale Ploiești.
Astfel, conform datelor oficiale publicate de CNADNR, pe 12 noiembrie a fost înregistrată invitația de participare adresată firmelor pentru încheierea a două contracte de servicii de deszăpezire, pentru că lotul inițial a fost împărțit în alte două sectoare, în funcție de bazele de deszăpezire aflate pe teritoriul județului Prahova. Așadar, miercuri, 18 noiembrie, vor avea loc negocierile pentru încheierea unui contract pentru lotul 1 – care cuprinde bazele de deszăpezire de la Bărcănești, Câmpina și Sinaia (valoare estimată de 5,96 milioane de lei fără TVA) – și pentru lotul 2, care cuprinde bazele de deszăpezire Blejoi, Albești, Valea Popii și Cheia, cu o valoare estimată la circa șase milioane de lei fără TVA.
Deocamdată, măcar la un capitol lucrurile sunt așa cum ar trebui în prag de iarnă: potrivit directorului Secției Drumuri Naționale Ploiești, Ionel Ciobanu, stocurile de sare din bazele de deszăpezire sunt asigurate parțial. “Secția Drumuri Naționale Ploiești dispune de 1.500 de tone de sare pe stoc – din care 500 de tone rămase de anul trecut – dintr-un necesar de 3.600 de tone pentru o primă etapă, respectiv până la sfârșitul anului”, ne-a declarat șeful SDN Ploiești.
Probleme sunt și pe drumurile județene, având în vedere că pentru unul dintre cele patru sectoare – în care a fost împărțit teritoriul județului Prahova pentru sezonul rece 2015/2016 – nu s-a înscris nicio firmă, respectiv pentru zona Mizil-Ciorani. Pentru drumurile administrate de Consiliul Județean Prahova în sectorul respectiv s-a reluat licitația, însă contractul nu va putea fi parafat decât în luna decembrie, după parcurgerea etapelor legale privind achizițiile publice.
Vineri, vicepreședintele Consiliului Județean Prahova, Radu Ionescu, a verificat, pe de altă parte, cât de pregătite sunt cele trei firme cu care au fost deja încheiate contracte de deszăpezire pentru iarna aceasta. Două au fost în regulă, adică au prezentat utilajele pe care ar trebui să le dețină. A treia nu a putut demonstra că dispune de toate utilajele, urmând ca astăzi să se stabilească măsurile care vor fi luate în această privință.