• Aproape jumătate dintre feroviarii români au ajuns să câștige salariul minim garantat în plată

Violeta Stoica

Ceferiștii din sistemul companiilor naționale de stat amenință cu declanșarea conflictului colectiv de muncă, putându-se ajunge chiar și la declanșarea grevei generale, după parcurgerea etapelor legale. Dacă se va lua o asemenea decizie, o grevă generală inclusiv în zona de infrastructură ar conduce la paralizarea întregului sistem feroviar românesc, chiar şi a trenurilor private.
Discuțiile pe tema încheierii contractelor colective de muncă la nivelul companiilor feroviare de stat, derulate aproape zilnic, timp de o lună, între sindicaliștii din sistem, reprezentanții celor trei societăți naționale și ai Ministerului Transporturilor au eșuat. Începând de ieri, ceferiștii au rămas – a doua oară în acest an, după criza similară din primăvară – fără contracte colective de muncă. Pentru că, în urma negocierilor, nu s-a ajuns la niciun rezultat, fiind vorba doar despre niște promisiuni de rectificare bugetară care va avea loc după mijlocul lunii octombrie, sindicatele din sistemul feroviar de stat au anunțat declanșarea protestelor. Pe de altă parte, conform liderului Sindicatului mecanicilor și reparatorilor de locomotivă din Depoul CFR Ploiești, există încă disponibilitatea pentru alte discuții cu reprezentanții companiilor feroviare, pentru a ajunge la ieșirea din acest nou impas.

Luna septembrie a fost una de foc în negocierile dintre reprezentanții sindicatelor diferitelor ramuri feroviare, cei ai Ministerului Transporturilor și cei ai Companiei Naționale CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă. Deși discuțiile au pornit de acolo de unde au fost lăsate în primăvara acestui an, când s-a hotărât încheierea unui acord colectiv de muncă și nu a contractului colectiv de muncă, nici de această dată nu a fost consens în urma negocierilor. Prin urmare, de ieri, ceferiștii se văd din nou în situația de a nu mai avea un contract colectiv, ci doar contractele individuale de muncă.
“Întrucât promisiuni am avut și la acordurile anterioare, organizațiile sindicale au refuzat încheierea unui acord sau contract colectiv de muncă fără creșteri salariale, astfel încât sunt create premisele declanșării conflictului de muncă”, au afirmat sindicaliștii, după întâlnirile avute până târziu în noapte, în ultima zi de valabilitate a acordului colectiv de muncă – 30 septembrie.
Liderul Sindicatului mecanicilor și reparatorilor de locomotivă din Depoul CFR Ploiești, Gheorghe Chiriță, afirmă că în afara celor 10 tichete de masă (!)
care au fost obținute în urma negocierilor din primăvară, când a fost încheiat acordul colectiv de muncă, ceferiștii au rămas tot cu salariile de acum șase ani, pentru că în acest interval nu s-au mai acordat “nici cinci bani”. “Avem drepturi suspendate din vremea Guvernului Boc”, ne-a declarat, ieri, liderul sindical din Depoul CFR Ploiești, organizație din cadrul Federației Mecanicilor de Locomotivă, care numără circa 7000 de membri, parte a Alianței Federațiilor Tehnice Feroviare din România.
“Din 240.000 de angajați în sistemul feroviar de stat, am ajuns să mai numărăm doar 50.000 în prezent, iar aproape jumătate dintre ceferiști au ajuns să muncească pe salariul minim garantat în plată. Reprezentanții companiilor au cerut timp să rezolve problemele pe care sindicatele din toate ramurile sistemului feroviar le-au tot semnalat. Iată că a expirat și acordul colectiv de muncă, iar problemele au rămas aceleași. Cu siguranță vom declanșa conflictul de muncă”, a precizat liderul sindical ploieștean.
În afara salariilor, sindicaliștii sunt nemulțumiți și doresc rezolvarea unor situații care sunt considerate inacceptabile, cum ar fi problemele din infrastructura feroviară, a neîncasării contravalorii prestării facilităților de transport pe calea ferată pentru unele categorii de călători, dar și faptul că statul subvenționează și companiile private de transport feroviar.
Însă există semnalele de alarmă care nu au încetat să sune în ultimii 20 de ani: degradarea permanentă a elementelor de infrastructură feroviară cu urmări asupra circulației trenurilor în condiții de siguranță, precum și lipsa finanțării în timp util pentru CFR Călători, care ajunge în situația de a acumula datorii la plata taxei de utilizare a infrastructurii către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.