Violeta Stoica

Două proceduri de achiziție lansate de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România sunt în derulare, în această perioadă, privind semnarea de contracte pentru lucrări și pentru servicii de reactualizare a studiului de fezabilitate aferente tronsonului autostrăzii – himeră a românilor: Comarnic-Brașov. Ambele proceduri – de proiectare și execuție pentru două loturi din capetele tronsonului, respectiv de reactualizare a documentațiilor pentru restul sectorului dintre Comarnic și Brașov – au fost lansate în luna iulie a acestui an, după ce a picat din nou contractul de construire cu Aktor – Vinci – Strabag.
Ei bine, deși termenul de depunere a ofertelor pentru proiectarea și execuția celor două bucăți de patru kilometri (dinspre Comarnic), respectiv 6,3 kilometri (dinspre Cristian) era 2 septembrie, firmele interesate de participarea la licitație au solicitat autorității contractante – Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – să prelungească termenul limită pentru primirea ofertelor. Lucru care s-a și întâmplat, pentru că solicitarea a primit un răspuns favorabil, termenul limită fiind prelungit pentru 5 octombrie 2015.
Noile proceduri pentru autostrada Comarnic-Brașov par să fi pornit cu stângul înainte, atât prin prisma prelungirii termenului de depunere a ofertelor, cât și a posibilităților financiare de realizare a proiectului.
Numărul destul de scăzut al clarificărilor solicitate de firmele interesate de participarea atât la licitația pentru construirea bucăților de capăt ale autostrăzii Comarnic-Brașov, cât și pentru reactualizarea studiului de fezabilitate pentru cea mai mare parte a drumului de viteză din munți, ar putea să conducă la concluzia că puțini sunt cei care mai îndrăznesc să se gândească să participe la licitațiile pentru încheierea celor două contracte.
Deja licitația pentru proiectarea și execuția primilor patru kilometri dinspre Comarnic spre Brașov și a celorlalți șase din celălalt capăt, dinspre Cristian, plus drumul de legătură aferent, a fost amânată, depunerea ofertelor fiind posibilă până la data de 5 octombrie 2015, cu mai mult de o lună mai târziu decât termenul limită inițial.
Amânarea termenului a fost decisă la cererea uneia dintre societățile interesate de participarea la licitație, care a precizat că termenul inițial, de la început de lună septembrie, este greu de respectat, pe motiv de complexitate a realizării propunerii tehnice și financiare, dar și pe motiv de… concediu. Într-una dintre solicitările de clarificări, o firmă cere prelungirea termenului de depunere a ofertelor având în vedere “faptul că în celelalte state din Uniunea Europeană, luna august este o lună de vacanță, iar partenerul nostru nu face excepție, Italia având și ea activitatea economică redusă în luna august”.
O altă poveste este revizuirea studiului de fezabilitate pentru “grosul” autostrăzii Comarnic-Brașov. Și pentru refacerea documentației întocmite prin anul 2006, atunci când s-a realizat primul SF (care nu a fost cu noroc, dat fiind că autostrada a rămas de domeniul SF), se pun alți bani la bătaie, însă, conform unei clauze, procedura de atribuire ar putea avea de sărit un hop prea greu de trecut. Și de această dată, într-o clarificare din SEAP, CNADNR precizează că există o clauză rezolutorie: “Procedura de atribuire este inițiată sub incidența clauzei rezolutorii, în sensul că încheierea contractului de achiziție publică este condiționată de obținerea/aprobarea finanțării serviciilor din fonduri de la bugetul de stat (…). În cazul în care, indiferent de motive, obținerea/aprobarea finanțării serviciilor din fonduri de la bugetul de stat nu se realizează (…) va fi imposibilă încheierea contractului de achiziție publică”.
• Urșii și lupii au nevoie de protecție și treceri de siguranță
Conform unui studiu privind “conectivitatea carnivorelor mari” din zona autostrăzii București-Brașov, zeci de exemplare de urși și cel puțin cinci haite de lupi au fost monitorizate în zona Comarnic-Posada-Râșnov. Cei care vor reface studiul de fezabilitate vor fi obligați să țină cont și de protejarea carnivorelor mari din zona de munte a Văii Prahovei. Nu numai că animalele sălbatice ar putea fi un real pericol pentru trafic, însă ele trebuie protejate prin tunele special construite dotate cu panouri antifonice, ultimele fiind necesare pentru ca urșii sau lupii să nu se sperie de zgomotul autostrăzii. Punctele sensibile stabilite prin studiul menționat sunt sectorul Posada – Sinaia, zonă folosită iarna de haitele de lupi, dar și de către urși, care se deplasează dinspre sau spre locurile de hibernare. Și sectorul Azuga-Predeal are aceeași problemă, aici fiind, în plus, și populații de râşi.