Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale încearcă în zadar să construiască spații de întreținere și de servicii
Violeta Stoica
Trei ani au trecut de la inaugurarea, în vara lui 2012, a autostrăzii București – Ploiești, drum care ar fi trebuit să preia mare parte a traficului rutier de pe DN1, pentru deplasarea între Capitală și municipiul – reședință al județului Prahova.
Chiar și acum, la atâția ani de la darea în folosință, nu se poate vorbi despre o autostradă în adevăratul sens al cuvântului, pentru că pe tot traseul – cu un ciot rămas încă neterminat, spre București – nu există nici spații de servicii, nici centre de întreținere a drumului, nici măcar o simplă benzinărie pentru eventualii șoferi mai nepricepuți care ar rămâne în… pana prostului!
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a relansat procedura de achiziție destinată încheierii contractului de servicii pentru realizarea studiilor de fezabilitate în vederea construirii unor obiective care nu ar fi trebuit să lipsească încă de la inaugurare, respectiv a două centre de întreținere a tronsonului din A3.
Se pare că traficul rutier pe autostrada A3, între centura București și Ploiești nu este cel scontat, tocmai din cauza frânturii nefinalizate dinspre Capitală. Doar în weekend-uri, nivelul de trafic crește comparativ cu zilele lucrătoare, dar numai pentru că pe DN1 circulația devine un adevărat coșmar în unele sfârșituri de săptămână.
Deși se spune că pentru sectorul de la București la Ploiești – destul de scurt– nu ar fi probleme pentru parcurgerea drumului în siguranță și fără să fie necesar nici să alimentezi și nici să ai cine știe ce nevoi fiziologice (caz în care ar fi cam problematică oprirea pe banda de urgență!), inexistența niciunei benzinării, a niciunei parcări, a niciunui spațiu de servicii îi determină pe șoferi să ocolească încă acest tronson din autostrada A3. Ca să nu mai vorbim despre lipsa centrelor de supraveghere sau de intervenție în caz de urgență, pe care autoritățile se chinuie să le construiască de ceva vreme, fără rezultat.
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a relansat procedura de achiziție a serviciilor de elaborare a studiilor de fezabilitate destinate construirii unui centru de întreținere și coordonare și a unui punct de sprijin pentru întreținerea autostrăzii, cel de-al doilea urmând să fie amplasat la kilometrul 60+000 sau, în funcție de cum privește CNADNR lucrurile, la kilometrul 66+500, adică în apropiere de Ploiești.
De ce această bâlbă referitoare la amplasamentul celor două obiective menționate? Tot CNADNR precizează în caietul de sarcini: “Diferența de 6,5 km este rezultată din modul de kilometrare (km 0+000 – km 6+500 – sector de drum în administrarea municipiului București)”, astfel că atât centrul de întreținere, cât și punctul de sprijin pentru întreținere au două coordonate, cu o marjă de… 6,5 kilometri, dat fiind faptul că într-una dintre variante este luat în calcul proiectul de execuție, iar în cealaltă variantă – situația reală din teren.
Dincolo de aceste nelămuriri… lămurite prin precizările din caietul de sarcini, CNADNR va deschide ofertele, pe 10 iunie, pentru stabilirea unui eventual câștigător, numai bun pentru ca documentațiile să fie finalizate “în timp util”, astfel încât Compania de Autostrăzi “să poată începe cât mai urgent procedurile de achiziție publică în vederea demarării procedurii de achiziție execuție de lucrări”…
Cum speranța moare ultima, poate că, în sfârșit, vor apărea și aceste obiective pe drumul de mare viteză dintre București și Ploiești. Nu de alta, ci pentru că avem exemplul licitației pentru spațiile de servicii de pe același tronson de autostradă, care a fost anulată pe motiv de depunere de oferte inacceptabile sau neconforme!
La începutul acestui an, CNADNR demarase procedurile pentru a pune la punct patru spaţii de servicii pe autostrada Bucureşti – Ploieşti, dintre care două ar fi urmat să fie amplasate pe raza judeţului Prahova, un punct între Balta Doamnei şi Gherghiţa (la kilometrul 35) şi al doilea punct la Bărcăneşti (kilometrul 57).
Deşi aceste spaţii erau prevăzute în proiectul tronsonului din A3, a fost nevoie de aproape trei ani de la deschiderea circulaţiei pentru ca reprezentanţii CNADNR să se gândească în mod real la concesionarea terenurilor respective, în vederea creării de facilităţi pentru participanţii la trafic.
Spaţiile de servicii sunt în afara carosabilului autostrăzii şi trebuie să asigure şoferilor facilităţi de alimentare cu combustibil, service auto, toalete, spaţii de odihnă de scurtă durată şi de odihnă peste noapte, spaţii comerciale şi pentru asistenţă tehnică.