V. Stoica
Deşi situaţia podului CFR care traversează râul Teleajen, situat pe linia Ploieşti Sud – Urziceni, părea una destul de simplă, se pare că nu este chiar aşa. Potrivit informaţiilor furnizate de Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva în legătură cu acest subiect, reiese că există anumite probleme legate de… beneficiarul scoaterii definitive din fondul forestier a terenurilor afectate de lucrările de punere în siguranţă a podului respectiv.
În punctul de vedere transmis redacţiei, directorul general al Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, Adam Crăciunescu, face anumite precizări în legătură cu situaţia acelui teren care ar trebui scos definitiv din fondul forestier în vederea realizării lucrărilor de punere în siguranţă a podului CFR din apropierea comunei prahovene Dumbrava. Potrivit reprezentanţilor Romsilva, având în vedere reglementările privitoare la regularizarea albiei râului Teleajen, „trebuie stabilit, cu certitudine, cine este beneficiarul lucrărilor în albia râului: Administraţia Naţională «Apele Române» sau Compania Naţională de Căi Ferate «CFR» SA şi, implicit, cine face solicitarea de scoatere definitivă a terenurilor din fondul forestier. Este evident că degradarea elementelor podului, ca urmare a meandrării cursului de apă, nu s-a produs în acest an, ci este rezultatul acţiunii în timp a râului Teleajen, fapt dovedit atât prin cele semnalate în actele transmise Direcţiei Silvice Prahova (ultima intervenţie la pod a fost în anul 1964 şi introducerea restricţiei de viteză din anul 2002), cât şi prin vârsta arboretelor din interiorul meandrelor (între 6 şi 36 de ani). Vă asigurăm că Direcţia Silvică Prahova va acorda beneficiarului tot sprijinul necesar, în limita atribuţiilor şi competenţelor pe care le are, pentru întocmirea, în cel mai scurt timp, a documentaţiei tehnice pentru scoaterea definitivă a terenurilor din fondul forestier pe care îl administrează, conform prevederilor legale în vigoare”.
Sistarea lucrărilor care începuseră în regim de urgenţă la podul de cale ferată de peste râul Teleajen s-a produs din cauza neînţelegerilor dintre CFR şi Romsilva, iar încercările de mediere a disputelor – care au avut loc inclusiv la Instituţia Prefectului judeţului Prahova – au rămas fără rezultat.
• Adevărul este undeva la mijlocul… albiei
La sfârşitul anului trecut, Direcţia Relaţii Internaţionale şi Mass-Media – Serviciul Relaţii Mass-Media din cadrul Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR” SA a prezentat punctul de vedere al instituţiei referitor la starea podului de cale ferată de pe linia Ploieşti –
Urziceni. Reprezentanţii CFR SA afirmau că această companie a făcut ce i-a stat în putere pentru a reduce riscurile la respectivul pod CFR: „Compania Naţională de Căi Ferate «CFR» SA a intervenit în regim de urgenţă pentru reducerea riscului ca un pod de asemenea importanţă să fie scos din funcţie. În acest sens, Sucursala Regională Căi Ferate Bucureşti (SRCF) a derulat procedura de achiziţionare a serviciilor de expertizare şi proiectare, respectiv execuţie lucrări, cu caracter strict necesar pentru punerea în siguranţă a infrastructurii podului, obţinând certificatul de urbanism nr. 53/2014 şi, în regim de urgenţă pentru asemenea situaţii, autorizaţia de construire nr.24/19.09.2014.
Ulterior emiterii certificatului de urbanism, au fost întocmite şi depuse documentaţiile necesare pentru obţinerea avizelor specificate în acesta. Începând cu data de 11.09.2014, SRCF Bucureşti a depus la Direcţia Silvică Prahova mai multe solicitări însoţite de documentaţii tehnice, în vederea obţinerii avizului. Emiterea avizului Romsilva a fost condiţionată, în ultima adresă emisă de către Direcţia Silvică Prahova, de obţinerea avizului de mediu şi derularea procedurilor pentru scoaterea din fondul forestier a suprafeţei de teren afectată de lucrare, respectiv 1,7 hectare. Această procedură complexă necesită şi un efort financiar semnificativ pentru Compania Naţională de Căi Ferate «CFR» SA, având în vedere faptul că se solicită plata unor taxe şi despăgubiri ce se ridică la peste 2.500.000 lei fără TVA, cu toate că, urmare a lucrărilor de calibrare a albiei, se pot reda fondului forestier aproximativ 3 hectare de teren, care este în prezent afectată de apele râului Teleajen amonte de pod pe partea dreaptă, cât şi alte suprafeţe amplasate amonte sau aval. Suprafaţa de teren pe care Direcţia Silvică Prahova o revendică este amplasată preponderent pe direcţia deschiderii centrale a podului (…). Refuzul emiterii avizului Romsilva a determinat sistarea lucrărilor, fapt care poate avea consecinţe grave asupra siguranţei podului de cale ferată în cazul manifestării unor noi viituri pe râul Teleajen, dar şi cauza distrugerii lucrărilor începute şi nefinalizate”.














