Violeta Stoica

Cumplitul accident produs sâmbătă seară, pe DN1, în zona Bisericii Călătorului, în urma căruia cinci oameni nevinovaţi şi-au pierdut viaţa, a ridicat mai multe întrebări care îşi aşteaptă răspunsul şi din partea autorităţilor. Cum ar trebui revizuite examenele medicale la obţinerea unui permis de conducere? Este vinovată, indirect, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale pentru că nu există parapeţi care să separe sensurile de mers pe toate drumurile naţionale, inclusiv pe DN1, considerat de multă vreme o şosea a morţii?
Tragedia de la sfârşitul săptămânii trecute a scos în stradă, la Câmpina, peste 1500 de persoane, care au protestat, îmbrăcate în negru, atrăgând atenţia asupra modului în care ar trebui să fie protejaţi participanţii la trafic prin montarea separatoarelor de sens pe întreaga lungime a drumului naţional DN1. Astăzi, cei cinci prahoveni care şi-au pierdut viaţa nevinovaţi, în urma accidentului şocant produs sâmbătă seară, vor fi conduşi pe ultimul drum, iar Primăria Câmpina a declarat zi de doliu pe raza municipiului. Toate instituţiile şi autorităţile publice de pe raza oraşului vor arbora în bernă drapelul României, fiind interzise cu desăvârşire orice activităţi culturale sau artistice.

Marţi seară, la Câmpina, peste 1500 de prahoveni au participat la protestul organizat la iniţiativa salariaţilor unei societăţi din municipiu pentru a trage un semnal de alarmă în urma tragicului accident produs la sfârşitul săptămânii trecute, soldat cu decesul a cinci câmpineni.
„Protestul nostru a reprezentat o manifestare civică, prin care am dorit şi dorim să atragem atenţia Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România că prevenţia trebuie să fie o prioritate, că pe DN1 trebuie montate separatoare de sens din beton de la un capăt la altul al acestui drum naţional care a făcut până acum nu sute, ci poate mii de victime. Separatoarele de sens şi sensurile giratorii în intersecţii cheie (Floreşti, Băneşti etc) pot salva vieţi!”, spun organizatorii protestului la care toţi participanţii au fost îmbrăcaţi în haine cernite, în memoria celor cinci câmpineni decedaţi în accident.
Peste 2.000 de persoane au semnat petiţia în timpul manifestării şi la finalul ei. Strângerea de semnături va continua şi astăzi, în centrul Câmpinei, unde va fi amenajat un spaţiu special în acest scop.
Pe de altă parte, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a anunţat, prin intermediul unui comunicat de presă că „dezminte categoric informaţiile şi ipotezele vehiculate în mass-media, privind o posibilă culpă a CNADNR SA în dramaticul accident întâmplat sâmbătă, 27.09.2014, pe drumul naţional DN 1”. Reprezentanţii companiei spun că pe DN 1, pe sectorul de drum cuprins între zona Băneasa şi zona comunei Cornu, sector prevăzut cu patru benzi de circulaţie, partea carosabilă este prevăzută cu un total de 39,29 km separator de trafic, din care 31, 09 km – separator parapete prefabricat de beton, tip New Jersey.
„În perioada 2013 – 2014, pe acest sector de drum naţional au fost amplasaţi 6,5 km de separator de beton tip New Jersey, în valoare de 844.518 euro fără TVA. Menţionăm că, în prezent, CNADNR S.A. a depus la ANRMAP documentaţia tehnică necesară pentru achiziţia a 196 km de parapete de beton tip New Jersey, în valoare de aproximativ 20 milioane Euro.
Separatorul va fi achiziţionat în limita resurselor financiare asigurate după finalizarea procedurilor de licitaţie şi va fi amplasat cu prioritate pe sectoarele aferente DN 1, sectoare de drum pe care se înregistrează o frecvenţă crescută a accidentelor de circulaţie.
Estimăm că amplasarea separatorului va fi demarată la sfârşitul acestui an sau cel mai târziu la începutul anului 2015, locaţiile pe DN 1 urmând a fi stabilite de comun acord cu Inspectoratul General al Poliţiei Române – Direcţia Rutieră”, afirmă CNADNR.
Astăzi, la Ploieşti, va avea loc o întâlnire între autorităţile publice judeţene, IPJ Prahova, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, pe de o parte, şi reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, pe de altă parte, cărora li s-a solicitat să prezinte un plan concret pentru creşterea siguranţei în trafic în special pe DN1.