• În prezent, se fac verificări la pasajele suspendate, pentru estimarea pagubelor
Violeta Stoica
Autostrăzile din România par raiul hoţilor de fier vechi. Deşi componentele care provin din sistemele rutiere nu ar trebui să fie primite la centrele de colectare a fierului vechi, infractorii „de meserie” nu se tem şi acţionează, în ciuda firmelor de pază care ar trebui să patruleze tocmai pentru a preveni furturile.
În primăvara anului 2013, după îndelungi perioade de contestaţii, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a reuşit, la aproape un an de la darea în folosinţă a autostrăzii Bucureşti – Ploieşti, să încheie contractul de asigurare a serviciilor de pază pe acest sector de drum de mare viteză.
Pe raza judeţului Prahova, autostrada A3 a căzut „victimă”, însă, atât deteriorărilor cauzate de accidentele rutiere ai căror autori au rămas necunoscuţi, dar, mai ales, celor produse de hoţii de fier vechi, care reuşesc să facă pagube destul de însemnate.
Din nefericire, însă, infractorii pot produce nu numai pagube, ci şi riscă să pună în pericol siguranţa circulaţiei. Pasajele supraterane care trec peste autostrada Bucureşti – Ploieşti au intrat şi ele, la rândul lor, în atenţia hoţilor. La Dumbrava, de exemplu, unul dintre aceste pasaje a fost devastat de persoanele care vor să scoată bani din vânzarea fierului, furându-se chiar şi barele de susţinere a panourilor de siguranţă de pe pod, dar şi bucăţi din gard (foto). Acele panouri imense mai sunt susţinute, în prezent, doar de nişte şuruburi de la bază, iar căderea lor de la înălţime, peste autostradă, ar putea genera probleme foarte mari în traficul rutier.
Ministrul Transporturilor, Dan Şova, ne-a declarat că s-a solicitat verificarea tuturor pasajelor peste autostrada Bucureşti – Ploieşti şi găsirea unor soluţii imediate pentru remedierea problemelor apărute din cauza furturilor.
Pe de altă parte, la secţiile judeţene ale Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Bucureşti există liste întregi cu pagube produse fie de autori cunoscuţi, fie de autori necunoscuţi, cea mai mare problemă fiind ridicată de către cei din a doua categorie.
În prezent, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România are în derulare procedura de reînnoire a contractului pentru serviciile de pază, prin încheierea unui contract subsecvent la acordul-cadru semnat în aprilie 2013, cu aceeaşi societate care a câştigat licitaţia în primăvara anului trecut. Problema care rămâne, însă, este dacă nu cumva firmele care câştigă bani frumoşi în urma contractelor pentru asigurarea serviciilor de pază pe autostrăzile din România (contractul cu asocierea care a câştigat, în 2013, paza autostrăzii A3 pe tronsonul Bucureşti – Ploieşti are o valoare de circa 1,8 milioane de lei fără TVA) nu ar trebui să fie trase la răspundere pentru rezultatele muncii lor şi pentru distrugerile pe care le lasă în urmă hoţii care acţionează din plin, inclusiv pe sectorul Bucureşti – Ploieşti al A3 ?! În principiu, reparaţiile ar trebui suportate chiar de către firmele de pază, pentru că acestea au obligaţia să asigure, conform acordului-cadru încheiat cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, paza patrimoniului atât prin patrulare, cât şi prin posturi fixe pe A3 Bucureşti-Ploieşti.