Obligatia identificarii partilor din dosar, inclusiv a reclamantului, revine completului de judecata
La inceputul acestui an, decesul cunoscutului regizor si actor Sergiu Nicolaescu a adus in atentia opiniei publice si o serie de controverse legate atat de incinerare, cat si despre posibilitatile legate de recunoasterea presupusilor mostenitori ai acestuia. Ca urmare, pe aceste doua teme, am considerat ca pot fi de interes pentru cititorii ziarului nostru punctele de vedere ale reprezentantilor institutiilor care au fost des invocate in cazul tragicului eveniment transformat, pe alocuri, intr-un scandal de amploare.
Despre modalitatile, strict juridice, de depunere a unei solicitari pentru stabilirea paternitatii, precum si despre procedurile care vizeaza verificarea identitatii deponentilor, am primit precizari de la judecator Alina Anton Pavel, vicepresedinte al Tribunalului Prahova.
Cererea de chemare in judecata pentru stabilirea paternitatii se formuleaza in scris si trebuie sa cuprinda toate elementele pe care le reglementeaza Codul de procedura civila, respectiv: numele si prenumele partilor – atat ale reclamantului, cat si ale paratului, numele si calitatea celui care reprezinta partea in proces, sau daca este reprezentat de avocat, numele acestuia si sediul profesional.
In cazul solicitarii de stabilire a paternitatii, trebuie sa se arate motivele de fapt si de drept pe care se intemeiaza cererea de chemare in judecata, precum si dovezile pe care se intemeiaza respectiva pretentie.
Cererea de chemare in judecata trebuie sa fie semnata, obligatoriu, de cel care sesizeaza instanta, de principiu, actiunea urmand sa fie depusa in atatea exemplare cate parti sunt, plus un exemplar pentru instanta. In cazul actiunii de stabilire a paternitatii, teoretic nu pot fi decat doua parti.
Ca si modalitate de transmitere la instanta, cererea pentru stabilirea paternitatii se poate depune atat personal – situatie in care se procedeaza la identificarea deponentului in momentul in care documentul se depune efectiv la registratura instantei, care se realizeaza in baza actului de identitate – dar si prin fax sau prin posta electronica. „Posibilitatea transmiterii actiunilor prin posta electronica si obligativitatea instantelor de a le inregistra a fost introdusa in cuprinsul Codului de procedura civila prin Legea 202/2010 privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor, pentru ca, pana la acel moment, modalitatea de transmitere prin posta electronica nu a fost avuta in vedere. Trebuie mentionat, insa, faptul ca in Codul de procedura civila, implicit in Legea 202/2010, nu se reglementeaza obligativitatea instantei destinatare a postei electronice de a verifica identitatea expeditorului la momentul la care se primeste e-mailul. Atunci cand se primeste o cerere de chemare in judecata prin posta electronica, documentul se listeaza si se inregistreaza. Practic, orice cerere de chemare in judecata transmisa pe adresa de e-mail a instantei trebuie sa fie luata in considerare. Documentul primit astfel se inregistreaza ca dosar si se repartizeaza aleatoriu, fiindu-i fixat un termen de judecata. Obligatia identificarii partilor din dosar, inclusiv a reclamantului, atunci cand cererea de chemare in judecata se inregistreaza in sistem electronic, revine completului de judecata. La termenul stabilit pentru judecarea dosarului, completul de judecata trebuie sa stabileasca si identitatea partilor, prin verificarea actelor de identitate”, ne-a declarat magistrat Alina Anton Pavel.
N.DUMITRESCU