Cu totii calatorim cu trenul, iar in unele cazuri unii apeleaza la acest mijloc de transport si atunci cand se deplaseaza pe teritoriul unei tari europene. Avand in vedere conditiile meteo nefavorabile, se pot intampla sa existe dificultati in timpul calatoriei cu trenul si atunci apare firesc intrebarea daca se acorda sau nu despagubiri persoanelor aflate in intarziere din cauza trenului.
In acest sens, Comisia Europeana (CE) precizeaza ca o companie feroviara poate acorda despagubiri, de exemplu, in cazul in care trenul a fost anulat sau a avut intarziere. Totodata, companiile feroviare sunt obligate sa ofere informatii corespunzatoare cu privire la evolutia situatiei pe durata asteptarii. Astfel, pentru orice intarziere anuntata, de cel putin o ora fata de ora indicata pe bilet, se poate cere anularea calatoriei si solicitarea rambursarii imediate a pretului biletului, integral sau doar pentru segmentul de calatorie neefectuat. In cazul in care din cauza intarzierii trenului nu se poate sa va indepliniti scopul calatoriei, atunci se poate cere rambursarea inclusiv pentru segmentul de calatorie deja efectuat. In situatia in care trenul are o intarziere anuntata, aveti la dispozitie doua optiuni: sa cereti schimbarea rutei catre destinatia finala, fie in cel mai scurt timp posibil, fie la o data ulterioara, sau evident sa continuati calatoria, in ciuda intarzierii. In normativele CE se mai mentioneaza ca pentru intarzieri de 1-2 ore, despagubirea este de 25% din pretul biletului, iar pentru intarzieri de peste 2 ore, despagubirea este de 50% din pretul biletului. Despagubirea trebuie sa fie acordata in termen de o luna de la depunerea cererii, iar in situatia in care nu primiti un raspuns satisfacator va puteti adresa Autoritatii Feroviare Romane. De asemenea, pe pagina de internet a Comisiei exista un formular prin care se poate depune o plangere online ce va fi trimisa ulterior autoritatii competente. Totusi e bine de retinut ca, potrivit Comisiei Europene, nu aveti dreptul la despagubiri daca intarzierea, anularea sau pierderea legaturii este cauza unor circumstante exceptionale, cum ar fi conditiile meteorologice extreme. In acest caz, operatorul trebuie sa se asigure insa ca a facut tot ceea ce este necesar pentru a furniza serviciile de transport. Despaguburile nu se aplica in cazul transportului feroviar urban, suburban si regional (metrou, tramvai subteran, trenuri regionale suburbane).