Dupa ce, recent, angajatori cehi si romani au escrocat in Cehia cetateni romani din mai multe judete ale tarii, reprezentantii Inspectiei Muncii vor desfasura, in urmatoarea perioada, o campanie de informare a populatiei cu privire la cerintele pe care au obligatia sa le indeplineasca firmele de recrutare a fortei de munca si cu privire la pasii pe care trebuie sa ii faca romanii pentru a evita situatiile neplacute sau contractele de munca in strainatate dezavantajoase.
Ca atare, inainte de a apela la serviciile unei firme ce are ca activitate selectia si plasarea fortei de munca, solicitantii trebuie sa se adreseze Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) in raza caruia societatea isi are sediul. De la aceasta institutie, solicitantii locurilor de munca in strainatate trebuie sa ceara informatii referitoare la inregistrarea firmei la ITM si, de asemenea, pot afla daca firma a primit, de-a lungul anilor, sanctiuni din partea autoritatilor si care a fost motivul aplicarii lor. Printre alte conditii pe care trebuie sa le indeplineasca firma respectiva se numara si urmatoarele: sa aiba capacitatea necesara pentru a-si desfasura activitatea, sa aiba angajati specializati in domeniul fortei de munca, sa dispuna de o banca de date in care sa inregistreze atat ofertele de locuri de munca, cat si solicitarile venite din partea persoane interesate de un post in strainatate, sa puna la dispozitia celor interesati informatii cu privire la conditiile care trebuie indeplinite pentru a obtine locul de munca dorit in afara hotarelor, sa detina informatii cu privire la calificarile celor care solicita un loc de munca, sa incheie contracte doar cu persoane juridice, fizice sau cu diferite organizatii patronale si sa aiba ca activitate principala recrutarea de personal. Persoanele care vor sa obtina un loc de munca in afara tarii trebuie sa fie atente si la cateva aspecte privind contractul de munca pe care urmeaza sa il semneze. In primul rand, trebuie sa se asigure ca acesta cuprinde tara de resedinta si numele angajatorului alaturi de datele sale de contact, sa verifice descrierea atributiilor si a conditiilor de munca de care vor dispune odata ajunse la destinatie si, nu in ultimul rand, trebuie sa verifice, inainte de semnarea contractului, timpul efectiv de munca si de repaus, dar si durata acestuia, salariul pe care urmeaza sa il primeasca si conditiile referitoare la transport, cazare si protectie sociala. Este de la sine inteles ca, pentru a putea fi semnat, un contract de munca pentru strainatate trebuie sa fie redactat si in limba romana, nu doar in limba statului in care isi are sediul firma angajatoare.
Reprezentantii Inspectiei Muncii mai atrag atentia si asupra faptului ca persoanele fizice nu au dreptul de a exercita activitati de mediere a angajarii romanilor in cadrul companiilor de peste hotare. Reamintim ca, numai in primele sase luni ale acestui an, aproximativ 500 de prahoveni s-au inregistrat la sediul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca in vederea obtinerii unui contract de munca peste hotare.
C. DOBRE