Anuntata ordonanta – ce urmeaza sa fie supusa aprobarii – prin care se prevede obligativitatea echiparii autovehiculelor cu anvelope de iarna i-a determinat, deja, pe comerciantii de piese auto sa mareasca preturile.
In urma unei documentari la magazinele de profil, am constatat ca preturile pentru o anvelopa de iarna incep de la 210 de lei pentru Dacia Logan, si pot ajunge si la 700-1000 de lei, bucata, pentru cauciucuri de dimensiuni mari, destinate modelelor din gama marcilor Volkswagen, Skoda, Mercedes, Opel. Proprietarii SUV vor fi nevoiti, insa, ca sa achite chiar si 6000 de lei pentru echiparea unui automobil cu patru anvelope de iarna. Scumpirile de pret fata de acum o luna sunt de 5-15%, dupa cum ne-a spus o vanzatoare, si se pot modifica de la o zi la alta, dar pentru a-si atrage clientii unele magazine ofera montarea in pretul cauciucului.
In privinta obligativitatii achizitiei de cauciucuri pentru iarna, parerile soferilor sunt impartite: “Consider aceasta noua lege o prostie. Sunt obligat sa dau bani pentru niste echipamente de care masina are nevoie doar intr-o anumita perioada din an. Dupa calculele mele, m-ar costa peste 800 de lei”, ne-a spus Sandu Visineac, din Ploiesti. “Eu cred ca este necesara legea asta. Este un sacrificiu in plus achizitia de anvelope de iarna dar merita, pentru ca aduce un plus de siguranta. Iarna trecuta nu m-am descurcat deloc cu masina. Oricum eu vroiam sa cumpar anvelope de iarna pentru a ma simti in siguranta in masina pe drumuri alunecoase”, ne-a spus Aurel Ghetu, din Ploiesti.
Desi la nici 5 minute un cetatean le trece pragul, vanzatorii de piese auto nu sunt foarte multumiti. “In ciuda stocului de anvelope pregatit pentru Logan, proprietarii acestei game de masini sunt printre cei mai zgarciti, desi acestea au cele mai mici preturi”, ne-a declarat administratorul unui magazin de piese auto.
In schimb, in alt centru de profil, tot stocul de anvelope pentru sezonul rece a fost epuizat inca de saptamana trecuta. Conform specialistilor, anvelopa de iarna contine cauciuc natural in compozitie, ceea ce o face mult mai flexibila. Intre ridurile de pe suprafata de rulare se pastreaza o temperatura mai ridicata, care nu permite acumularea zapezii si a ghetii. Pe scurt, anvelopa de iarna este mai moale si asigura o aderenta superioara pe o suprafata alunecoasa, spre deosebire de o anvelopa obisnuita (pentru toate sezoanele) care are tendinta sa se rigidizeze la temperaturi scazute si sa aiba o aderenta foarte scazuta pe sosea.
Alex POLICALA