Uniunea Europeana a interzis importul si vanzarea de cherestea colectata ilegal, intr-o incercare de a lupta cu schimbarea climatica si cu despaduririle din Amazon pana in Asia. Parlamentul European a votat, cu 644-25, sa interzica cheresteaua ilegala sau produsele facute din asemenea lemn, ce reprezinta circa o cincime din toate importurile UE. “Trimitem un mesaj ca UE nu va mai reprezenta o piata pentru cheresteaua colectata ilegal,” declara comisarul european pentru mediu Janez Potocnik. Consiliul European trebuie acum sa aprobe formal interdictia, care va intra in vigoare peste doi ani, deoarece guvernele trebuie sa stabileasca propriile penalitati pentru cei care incalca legea. Legislatia europeana, ce vine la doi ani dupa una similara din SUA, inchide o bresa in industrie, deoarece acum nu este ilegal sa vinzi cherestea in UE care a fost taiata ilegal in tara de origine. Peste jumatate din activitatile ilegale au loc in regiuni vulnerabile precum bazinul Amazonului, Africa centrala, Asia de SE si Rusia. Cheresteaua ilegala reprezinta 20-40 procente din productia totala de lemn, circa 350 -650 milioane mc, potrivit ONU. Grupul ecologist WWF estima ca, in 2006, UE a importat circa 30 milioane mc de cherestea ilegala si astfel de produse din lemn , majoritatea din Rusia, China si Indonezia. Conform noilor reguli, importatorii trebuie sa ceara suficiente garantii pentru a se asigura de legalitatea afacerii.

„Ceata artificiala”, cauza prabusirii avionului prezidential polonez

Autoritatile poloneze ancheteaza daca “ceata artificiala” ar fi putut provoca accidentul aviatic din aprilie ce a dus la moartea presedintelui Lech Kaczynski si a altor 95 de persoane. Avionul s-a prabusit pe cand incerca sa aterizeze pe aeroportul din Smolensk pe o ceata deasa. Ceata, care s-a intensificat rapid inainte de sosirea avionului, a redus vizibilitatea la sub 200 m, mult sub minimul recomandat de 1000m. Polonia doreste acces la fotografiile prin satelit ale SUA, care ar putea arunca o noua lumina asupra conditiilor meteo din timpul accidentului, scrie ziarul polonez Gazeta Prawna. Procurorii doresc sa fie ajutati de experti americani sa afle daca “exista capacitatea stiintifica si tehnica de a genera ceata artificiala”. Expertii polonezi incearca sa determine cauza tragediei, iar ceata artificiala este una din variante. Anchetatorii polonezi mai doresc ajutorul SUA pentru a stabili daca ar fi putut cineva influenta instrumentele avionului de la distanta si orice informatii culese in ziua de 10 aprilie. Polonezii vor sa descopere daca serviciul de informatii al armatei americane a inregistrat conversatiile de pe telefonul satelit al avionului, ca parte a retelei de monitorizare a semnalelor NATO.

Sarbii vor sa faca schimb de teritorii cu Kosovo

Belgradul intentioneaza sa ofere Pristinei un schimb de teritorii – o parte din sudul Serbiei in schimbul nordului Kosovo – si un fotoliu la ONU, au anuntat surse diplomatice sarbe. Partea din sudul Serbiei oferita este populata in majoritate de albanezi, in timp ce sarbii domina nordul Kosovo. Ambele teritorii sunt puncte nevralgice, cu un potential mare de instabilitate. Kosovo este o fosta republica a Serbiei, unde 90% din populatie este albaneza si care si-a declarat independenta in 2008, la noua ani dupa ce NATO a indepartat fortele de securitate ale Belgradului din teritoriu. Majoritatea natiunilor occidentale au recunoscut Kosovo, dar Rusia, care sustine Serbia, a blocat pana acum includerea entitatii in ONU. Surse diplomatice au declarat ca Belgradul asteapta decizia Curtii Internationale de Justitie (CIJ), care analizeaza plangerea depusa de Serbia fata de declararea independentei Kosovo, pentru a prezenta initiativa schimbului de teritorii. Verdictul CIJ, care nu are caracter obligatoriu, este asteptat in jurul datei de 22 iulie. Joi, Comisia Europeana a cerut tarilor membre UE, care nu au facut-o inca, sa recunoasca independenta Kosovo.